تحلیل عوامل مؤثر بر برند متمایز در کسب‌وکارهای رسانه‌های دیجیتال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

3 استادیار، گروه علوم اقتصادی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

10.22059/mmr.2025.384177.1123

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، ارائه مدل کسب‌وکار رسانه‌های دیجیتال با تأکید بر ایجاد برند متمایز است.
روش: در مرحله اول، با استفاده از روش داده‌بنیاد و نمونه‌گیری نظری، ۲۴ مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با اعضای هیئت مدیره، مدیران، معاونان و کارشناسان آژانس‌های دیجیتال لابراتوار رسانه، دیجیتال مارکتینگ متاوب و شرکت دیجیتال مارکتینگ لوتوس انجام شد. تحلیل کیفی داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها، به شناسایی و طبقه‌بندی مؤلفه‌های کلیدی مدل کسب‌وکار رسانه‌های دیجیتال انجامید. این مؤلفه‌ها عبارت‌اند از: شرایط علّی: عوامل مدیریتی، زیرساختی و استراتژیک؛ پدیده محوری: برند متمایز؛ راهبردها: فناوری‌های رسانه‌ای و دیجیتال؛ عوامل زمینه‌ای: یادگیری سازمانی و ارتباط با مشتری؛ عوامل مداخله‌گر: قوانین و وضعیت اقتصادی و پیامدها: رشد اقتصادی و افزایش ارزش برند. در مرحلۀ بعد، مدل ارائه‌شده با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی روی داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۱۲۰ خبره رسانه‌های دیجیتال آزمون شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که برند متمایز، به‌عنوان پدیده محوری مدل کسب‌وکار، تحت تأثیر عوامل مدیریتی، فناوری‌های دیجیتال و راهبردهای بازاریابی قرار دارد و از طریق بهینه‌سازی تعاملات مشتری و نوآوری در خدمات رسانه‌ای، به رشد اقتصادی و ارتقای مزیت رقابتی کسب‌وکار منجر می‌شود.
نتیجه‌گیری: این پژوهش با ارائۀ چارچوبی جامع، به توسعه ادبیات مدل‌های کسب‌وکار رسانه‌ای کمک می‌کند و راه‌کارهایی را برای سیاست‌گذاران و مدیران رسانه‌های دیجیتال ارائه می‌دهد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of Factors Affecting Distinctive Brand in Digital Media Businesses

نویسندگان [English]

  • Mohsen Mohseni 1
  • Farshad Faezy Razi 2
  • Maryam Khoshnevis 3
1 Ph.D. Candidate, Department of Media Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
2 Associate Prof., Department of Industrial Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
3 Assistant Prof., Department of Economics, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
چکیده [English]

Objective
There are specific frameworks and criteria for activity in the traditional and non-digital fields and also there are appropriate models for organizing the digital media activities and their branding in the majority of countries; nonetheless, the lack of appropriate, accurate, and efficient business models in the field of digital media and online activities in Iran has caused a lot of confusion. Consequently, no specific rights and responsibilities have been set even for those involved and employees in this field. This may facilitate the likelihood of unauthorized activities and prepare the ground for the violation of public rights.The purpose of this research is to present a digital media business model with an emphasis on creating a distinctive brand.
Research Methodology
Therefore, this research is applied in terms of purpose and developmental-analytical in nature. In this study, the research method is explained in the following five layers according to Sanders' onion model:

Research philosophy: This research was conducted based on the pragmatism approach, because both qualitative and quantitative methods were used to solve the problem;
Research approach: In the qualitative part, it is inductive and in the quantitative part, it is deductive;
Research strategy: For the qualitative part, data-based theory was used, and for the quantitative part, structural equation modeling was used;
Time horizon: It is cross-sectional;
Data collection techniques and methods: In the qualitative part, semi-structured interviews were used, and in the quantitative part, questionnaires were used.

In the first stage, using a data-driven approach and theoretical sampling, 24 semi-structured interviews were conducted with CEOs, board members, vice presidents, managers, and experts from digital agencies Media Lab, Metaweb Digital Marketing, and Lotus Digital Marketing Company. Qualitative analysis of the data obtained from the interviews led to the identification and classification of key components of the digital media business model. In the next stage, the presented model was tested using structural equation modeling and confirmatory factor analysis on data collected from 120 digital media experts.
Findings
The results showed that the distinctive brand, as a central phenomenon of the business model, is influenced by management factors, digital technologies, and marketing strategies, and leads to economic growth and enhancement of the business's competitive advantage through optimizing customer interactions and innovation in media services.
Discussion & Conclusion
By providing a comprehensive framework, this research contributes to the development of the media business model literature and offers solutions for policymakers and digital media managers.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business
  • Distinctive brand
  • Digital media
  • Competitive advantage
بشیر خداپرستی، رامین و باقری قره بلاغ، هوشمند (۱۴۰۲). کاوش نقش کارآفرینی شهری، فناوری‌های دیجیتال و لجستیک هوشمند بر کسب‌وکار پایدار در شهر هوشمند: نقش تعدیلگری آشفتگی بازار. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌‎وکارهای بین‌المللی، ۶ (۲)، ۱۵۵.۱۷۵.
رزمی، زهرا؛ حاجی حیدری، نسترن؛ حسینی‌کیا، عاطفه‌السادات (1393). پژوهشی در تأثیرگذاری ارزش پیشنهادی حوزه واسط مشتری، جهت طراحی مدل کسب‌وکار همراه با رویکرد BMO. مجله فرایند مدیریت و توسعه، (90)، 117-138.
رضائی بنجار، محمود؛ عباسی، ابراهیم (1397). بررسی عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی مدل کسب‌وکار بانکداری شخصی مبتنی بر آنتولوژی کسب‌وکار استروالدر (مطالعه موردی: بانک رفاه کارگران). مجله راهبرد مدیریت مالی، (23)، 89-107.
رضوانی، مهران؛ داوری، علی؛ افراسیابی، راحله (1397). طراحی مدل کسب‌وکار باشگاه مشتریان در صنعت بیمه با تأکید بر نوآوری و بلوک مشتریان. مجله پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 8 (1)، 89-112.
رودساز، حبیب؛ ظریفیان، محمدرضا؛ صوفی، جعفر (1391). کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات، تهران: انتشارات دانش نگار.
زنجانی یعقوبی، مونا (1402). اکوسیستم نوآوری بازاریابی دیجیتال و کسب‏وکار. اولین همایش ملی پژوهش‌های نو پدید در حسابداری، مالی، مدیریت و اقتصاد با رویکرد توسعه اکوسیستم نوآوری، تهران.
صداقتی، علی و سیدین، بهرام (1402). بازاریابی دیجیتال و تأثیر برند بر کسب‌وکار‏های کوچک. دومین کنفرانس بین‌المللی سلامت، علوم تربیتی و روان‌شناسی.
کارگرشورکی، محمد (1402). ترکیب مدیریت منابع انسانی دیجیتال و مدیریت منابع انسانی پایدار با رویکرد بوم کسب‌وکار، هفتمین کنفرانس مدیریت منابع انسانی، تهران.
فتح‌اله‌زاده، فرحناز (1394). رسانه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک؛ سرمایه‌گذاری بر اذهان در قرن 21. نشر کتاب مهر، شماره 17-18: 44-61.
کریمی، آصف؛ رحمانی، سوما (1394). طراحی مدل کسب‌وکار برای چابکی سازمان (مطالعه موردی: شرکت خودروسازی سایپا). مجله توسعه کارآفرینی، 8 (2)، 273-292.
محقر، علی؛ حاجی حیدری، نسترن (1389). روش‌شناسی تغییر مدل کسب‌وکار بر اثر ورود فناوری موبایل به سازمان. مجله مدیریت فناوری اطلاعات، 2(4)، 175-192.
مقیمی، سیدمحمد؛ احمدپور داریانی، محمود (1387). آموزش کارآفرینی در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ایران: نیازها و راه‏کارها. نشریه توسعه کارآفرینی، 1 (1)، 245-207.
نصرالهی ژیان، مهناز و زینالی، مهدی (1402). مطالعه‌ای بر توسعه اکوسیستم نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار دیجیتال. اولین همایش ملی پژوهش‌های نوپدید در حسابداری، مالی، مدیریت و اقتصاد با رویکرد توسعۀ اکوسیستم نوآوری، تهران.
نیرومند، پوراندخت؛ زعفریان، رضا؛ قاسم‌زاده، فریدون؛ دلخوش کسمایی، ابوالقاسم (1391). انتخاب مدل کسب‌وکار مناسب برای بنگاه‌های اقتصادی فعال در حوزه اینترنت همراه در ایران با استفاده از رویکرد تجزیه‏وتحلیل سلسله‌مراتبی. مجله مدیریت فناوری اطلاعات، (13)، 171-186.
 
References
Aaker, D. A. (1996). Measuring brand equity across products and markets. California Management Review, 38(3), 102- 120.
Agusiady, R., Saepudin, D. & Aripin, Z. (2024, January). The influence of social media communication on consumer perceptions of brands and purchase intentions in the pandemic and post-pandemic era: an analytical study. In Journal of Jabar Economic Society Networking Forum (Vol. 1, No. 2, pp. 16-30).
Balmer, J. M. (2017). Corporate brand orientation: What is it? What of it? In Advances in Corporate Branding (pp. 175-202). Palgrave Macmillan, London.
Bashirkhodaparasti, R. & Bagheri Garbollagh, H. (2023). Exploring the role of urban entrepreneurship, digital technologies and smart logistics on sustainable business in the smart city: the moderating role of market turbulence. Journal of International Business Administration, 6(2), 155-175. doi: 10.22034/jiba.2023.53879.1966 (in Persian)
Bocken, N. M., De Pauw, I., Bakker, C. & van der Grinten, B. (2016). Product design and business model strategies for a circular economy. Journal of Industrial and Production Engineering, 33(5), 308-320.
Couldry, N. (2012). Media, society, world: Social theory and digital media practice. Polity. Press, Rutgers University, USA.
Fatehollazadeh, F. (2015). Social media and e-commerce; Investing in minds in the 21st century. Mehr Publishing, Issue 17-18, 44-61. (in Persian)
Gillin, P. (2007). The new influencers: A marketer’s guide to the new social media. Linden Publishing.
Günzel, F. & Holm, A. B. (2013). One size does not fit all—Understanding the front-end and back-end of business model innovation. International Journal of Innovation Management, 17(01), 1340002.
Hafez, M. (2022). The impact of social media marketing activities on brand equity in the banking sector in Bangladesh: the mediating role of brand love and brand trust. International Journal of Bank Marketing, 39(7), 1353-1376.
Ibrahim, B. & Aljarah, A. (2023). The role of social media marketing activities in driving self–brand connection and user engagement behavior on Instagram: A moderation–mediation approach. European Journal of Innovation Management, 27(5), 1723-1742.
Joshi, Y., Lim, W. M., Jagani, K. & Kumar, S. (2023). Social media influencer marketing: foundations, trends, and ways forward. Electronic Commerce Research, 1-55.
Joyce, A. & Paquin, R. L. (2016). The triple layered business model canvas: A tool to design more sustainable business models. Journal of cleaner production, 135, 1474-1486.
Kapferer, J. (2012). The new strategic brand management: Advanced insights and strategic thinking. London: Kogan Page.
Kargarshouraki, M. (2023). The integration of digital human resource management and sustainable human resource management with a business model approach. The Seventh Conference on Human Resource Management, Tehran. (in Persian)
Karimi, A. & Rahmani, S. (2015). Designing the business Model for organizational agility (Case study: SAIPA Company). Journal of Entrepreneurship Development, 8 (28), 273-292. (in Persian)
Kreutzer, R. T., Neugebauer, T. & Pattloch, A. (2017). Digital business leadership. Digital transformation–geschäftsmodell-innovation–agile organisation–change-management. Working Paper.
Linder, M. & Williander, M. (2017). Circular business model innovation: inherent uncertainties. Business Strategy and the Environment, 26(2), 182-196.
Macnamara, J. (2010). Remodelling media: The urgent search for new media business models. Media International Australia, 137(1), 20-35.
Marlin-Bennett, R. & Thornton, E. N. (2012). Governance within social media websites: Ruling new frontiers. Telecommunications Policy, 36(6), 493-501.
Massa, L., Tucci, C. L. & Afuah, A. (2017). A critical assessment of business model research. Academy of Management Annals, 11(1), 73-104.
McPhillips, S. & Merlo, O. (2008). Media convergence and the evolving media business model: an overview and strategic opportunities. The Marketing Review, 8(3), 237-253.
Moghimi, S. M. & Ahmadpour Dariani, M. (2008). Entrepreneurship education in Iran SMEs Iran: Needs and alternatives. Journal of Entrepreneurship Development, 1(1), 207-245. (in Persian)
Mohaghar, A. & Haji Heidari, N. (2010). A methodology for business model change inspired of mobile technology entrance to organization. Journal of Information Technology Management, 2(4), 175 - 192. (in Persian)
Monsalve-alamá, A., Ortigosa-blanch, A. & Sánchez-García, J. (2023). The evolution of the media discourse on the implementation of media companies' new digital business models. Technological Forecasting and Social Change, 190, 122415.
Nasrollahi Zhiyan, M. & Zinali, M. (2023). A Study on the development of the innovation ecosystem in digital business models. The First National Conference on Emerging Research in Accounting, Finance, Management, and Economics with a Focus on Innovation Ecosystem Development, Tehran. (in Persian)
Neumeyer, X. & Santos, S. C. (2018). Sustainable business models, venture typologies, and entrepreneurial ecosystems: A social network perspective. Journal of Cleaner Production, 172, 4565-4579.
Nirumand, P., Zafarian, R., Qasemzadeh, F. & Delkhosh Kasmaei, A. (2012). Selecting the appropriate business model for enterprises operating in the field of mobile Internet in Iran using a hierarchical analysis approach. Journal of Information Technology Management, (13), 171-186. (in Persian)
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. John Wiley & Sons.
Öztaş, Y. B. B. (2015). The increasing importance of mobile marketing in the light of the improvement of mobile phones, confronted problems encountered in practice, solution offers and expectations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 1066-1073.
Razmi, Z., Haji Heydari, N. & Hosseini Kia, A. S. (2015). Investigation of effective factors in designing mobile business model in customer interface based on BMO. JMDP, 27 (4), 117-138. (in Persian)
Remane, G., Hanelt, A., Nickerson, R. C. & Kolbe, L. M. (2017). Discovering digital business models in traditional industries. Journal of Business Strategy, 38(2), 41-51.
Rezaie Bonjar, M. & Abbasi, E. (2018). Based on Osterwalder's Business Ontology (Case Study: Refah Kargaran Bank). Journal of Financial Management Strategy, 6 (23), 89-107. (in Persian)
Rezvani, M., Davari, A. & Afrasiabi, R. (2018). Design of customer club business model with an emphasis on innovation and customer blocks. ORMR, 8 (1), 89-112. (in Persian)
Rudsaz, H., Zarifian, M. R. & Sufi, J. (2012). Entrepreneurship in the context of information technology, Tehran: Daneshnegar Publications. (in Persian)
Sakinah, S. A., Muhardi, M. & Mulyaningsih, H. D. (2023). The Influence of work environment and job embeddedness on organizational citizenship behavior in digital media businesses. People and Behavior Analysis, 1(2), 26-35.
Salamzadeh, A., Kawamorita Kesim, H. & Karami, M. (2019, March). Media business models: A holistic approach. In Proceedings of the 2nd International Conference of Research in Innovation and Technology.
Scuotto, V., Santoro, G., Bresciani, S. & Del Giudice, M. (2017). Shifting intra‐and inter‐organizational innovation processes towards digital business: an empirical analysis of SMEs. Creativity and Innovation Management, 26(3), 247-255.
Sedaqati, A. & Seyedin, B. (2023). Digital marketing and the impact of brand on small businesses. The Second International Conference on Health, Educational Sciences, and Psychology. (in Persian)
Sengar, A. S. (2021). The impact of social media on business growth and performance in India. Asian Journal of Research in Business Economics and Management, 11(12), 27-31.
Shamaileh, N. A., Alshura, M. S. K., Alshuqairat, E. A., Mohammad, A. A. S., Khalaylah, Z. A. K., Al Kurdi, B., ... & Al-mzary, M. M. (2023). Impact of social media marketing on creating brand responsiveness. In The effect of information technology on business and marketing intelligence systems (pp. 241-257). Cham: Springer International Publishing.
Sia, S. K., Soh, C. & Weill, P. (2016). How DBS Bank pursued a digital business strategy. MIS Quarterly Executive, 15(2).
Sohaib, M. & Han, H. (2023). Building value co-creation with social media marketing, brand trust, and brand loyalty. Journal of Retailing and Consumer Services, 74, 103442.
Sousa, M. J. & Rocha, Á. (2019). Skills for disruptive digital business. Journal of Business Research, 94, 257-263.
Srnicek, N. (2017). The challenges of platform capitalism: Understanding the logic of a new business model. Juncture, 23(4), 254-257.
Suomi, K., Lemmetyinen, A. & Go, F. (2013). The tension between a distinct brand identity and harmonisation–Findings from Finnish higher education. Place Branding and Public Diplomacy, 9(3), 202-215.
Teece, D. J. (2018). Business models and dynamic capabilities. Long Range Planning, 51(1), 40-49.
Wikström, P. & Ellonen, H. K. (2012). The impact of social media features on print media firms’ online business models. Journal of Media Business Studies, 9(3), 63-80.
Zanjani Yaghoubi, M. (2023). The ecosystem of digital marketing and business innovation. The First National Conference on New Research in Accounting, Finance, Management, and Economics with a Focus on Innovation Ecosystem Development, Tehran. (in Persian)
Zanubiya, J., Meria, L. & Juliansah, M. A. D. (2023). Increasing consumers with satisfaction application based digital marketing strategies. Startupreneur Business Digital (SABDA Journal), 2(1), 12-21.
Zott, C. & Amit, R. (2010). Business model design: An activity system perspective. Long range planning, 43(2-3), 216-226.