سخن سردبیر

سخن سردبیر

نویسنده

استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران. ایران.

چکیده

از دو دهه پیش تاکنون، جهان شاهد تحولات اقتصادی و فناورانه چشمگیری بوده که این تحولات بر دیگر حوزه‏‌ها نیز تأثیرهای زیادی برجای گذاشته است. هم‌‏زمان با این تحولات جهانی، صنعت رسانه نیز از دو دهۀ پیش تاکنون دگرگون شده است. توسعۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات که یکی از نتایج آن، فراگیر شدن شبکه‏‌های اجتماعی است، مهم‏ترین این تغییرات محسوب می‏شود. تغییر در شیوۀ تولید محتوا، از محتوای سردبیری‏‌شده به محتوای کاربر ساخته؛ تغییر رسانۀ جریان اصلی، از رسانه‏‌های سنتی به رسانه‌‏های اجتماعی؛ تحول در شیوه‌‏های درآمدزایی رسانه­‌ها؛ نوآوری در شیوه‌­های توزیع محتوا؛ ظهور کلان‌‏داده و کاربست آن در بسیاری از خدمات تولیدِ محتوا؛ رایانش ابری و تحول در زیرساخت­‌های رسانه‌­ای، از جملۀ این تغییرات است. تغییرات صنعت رسانه، به تغییرات فناورانه محدود نمانده و این تغییرات، تحولات اقتصادی ـ اجتماعی زیادی در پی داشته است. شکل­‌گیری محصولات نوآورانه و بازارهای نوظهور پس از آن، ابعاد اقتصادی، سیاستی و اجتماعی جدیدی آفریده است. شناسایی این تحولات در صنعت رسانه و تأثیرهای آن بر جوامع، نیازمند مطالعاتی است که بتواند ابعاد جدید فعالیت­های این صنعت را شناسایی و روندهای آینده را پیش‌بینی کند.
مسائل اقتصادی و اجتماعی صنایع رسانه‌­ای، به‌‏دلیل ماهیت اقتصادی ـ اجتماعی متفاوتِ محصولاتی که تولید می‏کنند، از جنبه‏‌های بسیاری با دیگر صنایع متفاوت است و نگارنده در نوشته‌های پیشین خود با عنوان «چیستی مدیریت رسانه»[1] و «چیستی سازمان­‌های رسانه­‌ای»[2] این موضوع را شرح داده است. تحولات پیش‏‌گفته، مبنای شکل‏‌گیری رشتۀ «مدیریت رسانه» در دانشگاه‌­های بزرگِ جهان بود و طی چند سال گذشته به بسیاری از دانشگاه­‌ها در سراسر جهان توسعه یافت. مأموریت این رشته، کارهای گسترده روی مسائل اقتصادی ـ اجتماعی صنعت رسانه و تأثیر آن بر جامعه، دولت­ و دیگر صنایع است. اگر مبنای شکل‌‏گیری این رشته در بیش از سه دهۀ پیش، فقط کار روی مسائل رسانه‏‌های جمعی بود، اکنون با توسعۀ صنعت رسانه و اتصال آن به حوزۀ فناوری اطلاعات، کار روی مسائل نوظهور صنعت، از جمله ضرورت‏‌های این رشته محسوب می‏شود. از این رو، اکنون حوزۀ دانشیِ مدیریت رسانه، به ایجاد تغییر در فعالیت‏‌های آکادمیک متناظر با تغییرات صنعت رسانه نیازمند است. پژوهشگران مدیریت رسانه با مسائل نوظهوری مانند تأثیر پلتفرم‌‏های رسانه‌­ای در درآمدزایی این صنعت، نحوۀ تغییر محتوای کاربرساختۀ مدل‏‌های کسب‌‏وکار رسانه، تأثیر پلتفرم‌‏ها بر بازارهای سنتی و تأثیر آنها بر منافع عمومی و مانند این‏‌ها مواجه‌‏اند.
یکی از راه‌‏های توسعۀ رشته‌­های علمی، از جمله رشتۀ مدیریت رسانه، راه‌‏اندازی نشریه‏‌هایی برای انتشار نتایج پژوهش‌‏های محققان است و راه‌‏اندازی این دست از نشریه‌‏های مرتبط با رشته، اکنون در سراسر دنیا مشاهده می‏شود. هم‏زمان با تغییرات جهانیِ صنعت رسانه، در ایران نیز این صنعت در سال‏های گذشته تحولات فراوانی را تجربه کرده است و پژوهشگران بسیاری روی مسائل نوین مرتبط با صنعت رسانه کار می‏کنند؛ از این رو به انتشار نتایج این پژوهش‏‌ها در قالب نوشتارهای علمی نیازمندیم تا گامی برای کمک به توسعۀ صنعت رسانه برداریم. با توجه به این نیاز، نشریۀ «بررسی‌­های مدیریت رسانه» توسط دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران راه‌‏اندازی شده است و شمارۀ نخست آن اکنون در دستان شماست. در این نشریه قصد داریم تا جدیدترین پژوهش­‌های مرتبط به حوزه‌‏های موضوعی مدیریت رسانه با زمینۀ ایرانی را منتشر کنیم. مقاله‌‏هایی که در نشریۀ بررسی‏‌های مدیریت رسانه منتشر خواهد شد، در قالب موضوعات زیر است:

مدل‌های تبلیغاتی و اَشکال جدید درآمدزایی در صنعت رسانه؛
ساختارهای مالکیت، انحصار و رقابت در صنعت رسانه؛
مزیت‌های رقابتی و توانمندی‌های پویای سازمان/ شرکت‌های رسانه‌ای؛
بازارهای نوپدید و گوشه‌بازارها در صنعت رسانه؛
مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های رسانه‌ای؛
سیاست‏گذاری رسانه‌ای؛
کاربست روش­‌های محاسباتی در حل مسائل سازمان­‌های رسانه­‏‌ای؛
صنعت سرگرمی و بازی‌های دیجیتال؛
اقتصاد رسانه، اعم از چارچوب اقتصاد تکاملی، نهادی، جریان اصلی و اقتصاد سیاسی؛
مدل‌های کسب‏‌وکار در سازمان‌های رسانه‌ای؛
مدیریت استراتژیک در صنعت رسانه؛
شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های چندرسانه‌ای؛
نوآوری رسانه‌ای شامل نوآوری‌های باز، بنیادین، تدریجی و تقلیدی و همچنین نوآوری‌های سمت کاربر؛
استراتژی‌های محتوایی و محتوای کاربرساخته؛
کارآفرینی رسانه‌ای و کارآفرینی سازمانی در صنعت رسانه؛
فناوری­‏های نوین و رسانه (کلان‏‌داده، فضای ابری، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده‌ و...)؛
مسائل حقوقی و حقوق مالکیت معنوی در سازمان‌ها و پلتفرم‌­‏های رسانه‌ای؛

از همۀ پژوهشگران حوزۀ مدیریت رسانه دعوت می‏کنیم که پژوهش‌‏های اصیل مرتبط با مسائل صنعت رسانۀ خود را برای بررسی و انتشار به این نشریه ارسال کنند.
«به امید توسعۀ هر چه بیشتر رشتۀ مدیریت رسانه»

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Editorial Note

نویسنده [English]

  • Taher Roshandel Arbatani
Prof., Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran. Iran.