هوش مصنوعی و تغییرات در صنعت رسانه. بررسی‌های مدیریت رسانه

سخن سردبیر

نویسنده

استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران. ایران.

چکیده

تطبیق با تغییرات محیطی از ضرورت‌های سازمان‌های رسانه‌ای فعال در صنعت رسانه است. توسعۀ تکنولوژی یکی از مهم‌ترین این تغییرات محیطی است که صنعت رسانه را با چالش‌های جدیدی مواجه کرده است. زیرساخت‌های هوش مصنوعی و ابزارهای توسعه‌یافته توسط آن، در محیط صنایع دگرگونی‌های اساسی ایجاد کرده و صنعت رسانه هم مانند دیگر صنایع، تحت تأثیر این پدیدۀ تکنولوژیک قرار گرفته است؛ از این رو در آینده‌ای نزدیک، شاهد تحولات اساسی در حوزه‌های مختلف صنعت رسانه خواهیم بود. محققان حوزۀ مدیریت رسانه، بایستی به این تغییرات بیندیشند و برای بهره‌گیری از ابزارهای هوش مصنوعی و مقابله با چالش‌های آن، راه‌حل‌های مناسب را بیابند. تولید و انتشار اخبار، تبلیغات، منابع انسانیِ سازمان‌های رسانه‌ای و سیاست‌گذاریِ صنعت رسانه، حوزه‌هایی از صنعت رسانه هستند که به‌طور حتم با ورود هوش مصنوعی دگرگون خواهند شد.
تولید و انتشار خبر با توسعۀ بات‌های هوشمند که به تولید و انتشار اخبار می‌پردازند، کاملاً دگرگون خواهد شد. این تغییرات اکنون قابل مشاهده است؛ اما با توسعه و فراگیری بیشتر ابزارهای هوش مصنوعی و تولید بیشتر دیپ‏فیک‌ها، برای سازمان‌های خبری چالش‌های اساسی رخ خواهد داد. شاید در آینده شاهد این باشیم که سازمان‌های خبری، تولید خبر را به ابزارهای هوشمند بسپارند و خود صرفاً به تربیت نیروی انسانی مجهز به ابزارهای هوشمند راستی‌آزمایی (فکت چکینگ)، اکتفا کنند.
تبلیغات، از منابع درآمدی سازمان‌های رسانه‌ای محسوب می‌شود و همیشه رسانه‌ها به‌دنبال ارائۀ کیفیت و اثرگذاری بیشتر در تولید و انتشار تبلیغات برای تبلیغ‌کنندگان بوده‌اند. استخراج داده‌های کاربران که روی مالتی پلتفرم‌ها ذخیره می‌شود، دادۀ تمامی فعالیت‌های کاربران در پلتفرم‌های مختلف را دربرخواهد گرفت. استفاده از این داده‌ها و توسعۀ مدل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، برای شناسایی رفتار مخاطب در پلتفرم‌های مختلف، می‌تواند تبلیغات هدفمند را وارد مرحلۀ جدیدی سازد.
مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های رسانه‌ای نیز، از حوزه‌هایی است که با فراگیری ابزارهای هوش مصنوعی، به‏طور حتم دچار تحولات اساسی خواهد شد. هوش مصنوعی با جایگزین‌کردن ابزارها به‌جای نیروهای سازمان‌های رسانه‌ای، در عمل باعث کوچک‌سازی این سازمان‌ها و افزایش برون‌سپاری‌ها و قراردادهای موقت تولید محتوا خواهد شد؛ از این رو مدیریت منابع انسانی سازمان‌های رسانه‌ای در استخدام، نگهداشت و مدیریت عملکرد نیروی کار غیردائمی و در حالِ انتقال، تغییرات اساسی را حس خواهد کرد؛ چرا که تاکنون تمامی برنامه‏ها و راهبردهای منابع انسانی، بر پایۀ نیروی کار دائم طراحی شده است.
حوزۀ سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری در صنعت رسانه، از حوزه‌هایی است که همراه با تغییرات تکنولوژیک، همیشه دچار دگرگونی‌هایی شده و توسعۀ هوش مصنوعی در صنعت رسانه، این دگرگونی‌ها را بسیار بیشتر کرده است. به‌دلیل رشد سریع و تغییرات پُرشتاب‌ پلتفرم‌های رسانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی، سیستم‌های مختلف تنظیم‌گری در سطح جهان با چالش‌های زیادی مواجه شده است. به‏منظور حفظ منافع عمومی و کاهش خطرهای پلتفرم‏های رسانه‏ای برای گروه‌های حساس، سیاست‌گذاران و تنظیم‌گران به ایجاد تغییرات اساسی در سیاست‌های گذشتۀ صنعت رسانه نیازمندند.
اکنون وظیفۀ محققان و اندیشمندان حوزۀ مدیریت رسانه است که راه‌های استفادۀ بهینه از ابزارهای هوش مصنوعی را برای توسعۀ صنعت رسانه ارائه دهند تا صنعت رسانه نیز، از این فرصت ایجاد شده به‌خوبی بهره ببرد و برای چالش‌های مواجهه با تغییراتی که هوش مصنوعی ایجاد کرده است، راه‌کارهای مناسب ارائه کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Editor's word Artificial intelligence and changes in the media industry. Media Management Reviews

نویسنده [English]

  • Taher Roshandel Arbatani
Prof.., Department of Business Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran. Iran.