بررسی نقش‌آفرینی رسانه اجتماعی در موفقیت کارآفرینان هنری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دکتری، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت رسانه، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف: مفهوم کارآفرینی همیشه به‌معنای انجام کارهای بزرگ از طریق ایده‌ها، نوآوری‌ها و شانس مطلق نیست. هدف از اجرای این پژوهش، تبیین الگوی نقش‌آفرینی رسانه اجتماعی بر موفقیت کارآفرینان هنری است.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، کیفی مبتنی بر نظریه‌پردازی داده‌بنیاد است. مشارکت‌کنندگان مدنظر پژوهشگر، خبرگان و فعالان حوزه کارآفرینی رسانه‌ای و کارآفرینان هنری بوده است که با ۱۶ نفر از فعالان این حوزه در عرصه‌های دانشگاهی و کاری مصاحبه‌های عمیق صورت پذیرفت. در مصاحبه چهاردهم، پژوهشگر به اشباع نظری رسید؛ اما برای اطمینان، دو مصاحبه بعدی نیز صورت گرفت. استخراج اطلاعات از متن‌های آوانگاری‌شده مصاحبه‌ها صورت گرفت و تحلیل اطلاعات انجام شد و در نهایت مدل حاصل طی چند مرحله کدگذاری و نتایج به‌دست آمد. کدگذاری انتخابی بر اساس کدهایی که بیشترین تکرار را داشتند، انتخاب شدند.
یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل حاصل از نرم‌افزار اطلس تی ۸، در نهایت به شناسایی ۹ مؤلفه و ۳۷ کد انتخابی منجر شد. یافته‌ها نشان داد که مؤلفه‌های بازاریابی، سازمانی، رسانه‌ای، ارتباطات، محیطی، مدیریتی، قانونی، اقتصادی و کارآفرینی، روی موفقیت کارآفرینان تأثیرگذار است. در مؤلفه بازاریابی، کسب‌وکارها می‌توانند با مشتریان هدف خود ارتباط قوی برقرار کنند و برای آن‌ها ایجاد ارزش کنند تا در ازای آن، از مشتری ارزش دریافت کنند. همچنین، مؤلفه رسانه‌ای (شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی) فناوری‌هایی هستند که با ایجاد یا اشتراک اطلاعات، ایده‌ها و شبکه‌های مجازی، در قالب بسترهایی همچون وب و تلفن همراه موفقیت کارآفرینان هنری را تسهیل می‌کنند.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش به پیامدهایی از قبیل ایده‌های خلاقانه، نوآورانه و خلاق، دانش کافی در حوزه کارآفرینی، ایجاد بسترهای کارآفرینی رسانه‌ای، داشتن ایده‌های جدید، استقلال‌طلبی و ریسک‌پذیری منتهی شد. همچنین اگر راهبردهای پیشنهادی در مدل توسط صاحبان و متولیان کسب‌وکارهای هنری، هنرمندان و حامیان هنر استفاده شود، می‌تواند سرمایه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را به همراه داشته باشد که به نفع هنرمندان، افراد جامعه و کشور است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Exploring the Role of Social Media in the Success of Arts Entrepreneurs

نویسندگان [English]

  • Aidin Salamzadeh 1
  • Mehdi Tajpour 2
  • Razie Taghadosi 3
1 Assistant Prof., Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 PhD., Department of Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 MSc., Department of Media Management, Alborz Campus, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
Entrepreneurship in all fields, especially in artistic fields, is very helpful as a symbol of effort and success in business and economic affairs, and it is always in line with the times and moves along with our times; Scince entrepreneurs are among the pioneers of success in the commercial affairs of society. Also, arts entrepreneurship is a kind of management process that, through cultural workers, seeks to support their creativity and independence, to promote an adaptive capacity and create artistic, economic and social value for their works. The status of arts entrepreneurship, as a relatively new field, is in keeping with the times and concerning ongoing library efforts, efforts are being made to grow together. Arts entrepreneurship is in line with the value chain, which includes the distribution and exploitation of artistic products. Therefore, arts entrepreneurship can demonstrate the relational and visual processes through a rational economy by which entrepreneurs experience and interact with their living environment, including existing or imagined customers. The concept of entrepreneurship does not always mean doing great things through ideas, innovations and absolute luck. When it comes to arts entrepreneurs, the way they use technologies and integrate them into their businesses makes their entrepreneurial approach more different, even compared to other types of entrepreneurs. Thus, this research aims to explore the role of social media in the success of arts entrepreneurs.
Research Methodology
The current research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of methods. The participants considered by the researcher include: experts and activists in the field of media entrepreneurship and arts entrepreneurs, In-depth interviews were conducted with sixteen interviewees in this field, which reached theoretical saturation in the fourteenth interview, and the next two interviews were conducted to ensure the sufficiency of the interviews and for data analysis, extracting information from the transcribed texts of the interviews and analyzing the information was done. Finally, a model was proposed through several stages of coding and the results of selective coding were selected based on the codes that had the most repetitions. The analysis of the Atlas T8 software showed that it finally led to the identification of 9 components and 37 selected codes.
Findings
The findings revealed that marketing, organizational, media, communication, environmental, managerial, legal, economic and entrepreneurial components are effective. In the marketing component, businesses can establish a strong relationship with their target customers and create value for them to receive value from the customer in return. Also, the media component (networks and social media) are technologies that facilitate the creation or sharing of information, ideas, and virtual networks in the form of platforms such as the web and mobile phones, as well as environmental communication to examine and study and implement the way people interact and cultures pay. The results showed that consequences such as creative, innovative and creative ideas, sufficient knowledge in the field of entrepreneurship, creation of platforms for media entrepreneurship, having new ideas, independence and risk-taking were of paramount importance. Arts entrepreneurship can be seen as a gradual process in the field of entrepreneurship. Entrepreneurs work to create adaptive capacity as well as artistic, economic and social value for their fields of interest. It should be acknowledged that the use of social media by arts entrepreneurs is a two-way activity in the space of social networks because social media use people's free time and make them share and produce content among their audiences, gain popularity, a special position and host millions of audiences.
 
Discussion & Conclusion
The study revealed that if the strategies proposed in the model are used by the owners and custodians of art businesses, artists, and art supporters, it can bring cultural, economic, and social capital to the benefit of artists, community members, and the country. Based on the concluding remarks, the authors have made the following suggestions: (i) To design a clear model and vision for building a personal brand for arts entrepreneurs in all artistic fields; (ii) To have a practical view toward designing and launching a personal business model, in cultural and artistic firms by arts entrepreneurs that can lead to improved entrepreneurial activities; (iii) To revisit branding activities according to the existing and different supports in the growth path of each business, such as teaching, sales and other available items that will cause the growth of that business.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Social media
  • Communication
  • Arts entrepreneurship
احمدپورداریانی، محمود و عرفانیان، امیر (1388). تبیین ارتباط توسعه اقتصادی با دو مقوله «توسعه کسب‏وکار» و «کارآفرینی». مهندسی صنایع و مدیریت (شریف ویژه علوم مهندسی)، 25(49)، 85-92.
دادگر، شهرام؛ جمشیدی، امید؛ علیپور، حسن؛ بهمنی، محمود؛ حاجی میررحیمی، سیدداود؛ حسین‏زاده صحافی، همایون؛ حافظیه، محمود؛ علیزاده، ندا و نهاوندی، رضا (1401). تحلیل راهبردی توسعه زیست بوم کارآفرینی و کسب‏وکارهای نوپای حوزه ماهیان گرم‌آبی. مجله علمی شیلات ایران، 31(3)، 39- 58.
ذوالقدر، حسین و قاسم زاده عراقی، مرتضی (1392). مطالعه عمیق در تکنولوژی‏های عصر نوین رسانه‏های اجتماعی و نقش آن در کسب‏وکار. مدیریت رسانه، 1(2 و 3)، 33-40.
سلام‌زاده، آیدین؛ تاج پور، مهدی و حسینی، الهه (1399). بررسی تأثیر شبکه‏های اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینانه، مطالعات رسانه‌ای، 15(1)، 111-124.
صادقی آرانی، زهرا و نادری یگانه، سمیه (1402). نقش هنر در ترویج و آموزش کارآفرینی: تحلیل محتوای کیفی فیلم‌های سینمایی کودک ونوجوان ایرانی در چهار دهه اخیر (1400-1360). آموزش و مدیریت کارآفرینی.
عزیزیان، محمد؛ مزیدی شرف‌آبادی، علی محمد و اسلامی، حسین (1401). ارائه الگوی به‌کارگیری رسانه‌های اجتماعی در ارتقای روابط عمومی سازمان‌های خدماتی (مورد مطالعه: روابط عمومی مترو تهران)، بررسی‌های مدیریت رسانه، 1(3)، 319-345.
مبارکی، محمد حسن؛ ضیا، بابک؛ رضوانی، مهران و تاج پور، مهدی (1400). مدل مفهومی بین‌المللی شدن دانشگاه‌ کارآفرین با رویکرد مدل‌یابی ساختاری تفسیری. آموزش علوم دریایی، 8(4)، 186-209.
میرمهدی، سید مهدی؛ جعفری، فخرالدین و مردانه، شکراله (1401). بررسی تأثیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی توسط کارکنان بر عملکرد شغلی آنان با نقش میانجی خلاقیت. بررسی‌های مدیریت رسانه، 1(4)، 491- 507.
 
References
A‌h‌m‌a‌d‌p‌o‌u‌r D‌a‌r‌y‌a‌n, M. (2009). E‌l‌a‌b‌o‌r‌a‌t‌i‌o‌n o‌f r‌e‌l‌a‌t‌i‌o‌n‌s‌h‌i‌p b‌e‌t‌w‌e‌e‌n e‌c‌o‌n‌o‌m‌i‌c d‌e‌v‌e‌l‌o‌p‌m‌e‌n‌t a‌n‌d t‌w‌o s‌u‌b‌j‌e‌c‌t‌s o‌f b‌u‌s‌i‌n‌e‌s‌s d‌e‌v‌e‌l‌o‌p‌m‌e‌n‌t a‌n‌d e‌n‌t‌r‌e‌p‌r‌e‌n‌e‌u‌r‌s‌h‌i‌p. Sharif Journal of Industrial Engineering & Management, 25(49), 85-92. (in Persian)
Al Hashimi, S., Al Muwali, A., Zaki, Y. & Mahdi, N. (2019). The effectiveness of social media and multimedia-based pedagogy in enhancing creativity among art, design, and digital media students. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 14(21), 176-190.
ALDayel, A. & Magdy, W. (2021). Stance detection on social media: State of the art and trends. Information Processing & Management, 58(4), 102597.
Appel, G., Grewal, L., Hadi, R. & Stephen, A. T. (2020). The future of social media in marketing. Journal of the Academy of Marketing science, 48(1), 79-95.
Arasti, Z., Zarei, H. & Didehvar, F. (2014). Identifying the evaluative indicators of regulatory policies for the development of social entrepreneurship, Springer Science+Business Media New York.
Audretsch, D.B. & Moog, P. (2022). Democracy and entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 46(2), 368-392.
Azizian, M., Sharafabadi Mazidi, A. M. & Islami, H. (2022). Presentation of the pattern using social media to promote public relations of service organizations (Case study: Public relations of Tehran metro). Media Management Review, 1(3), 319-345. (in Persian)
Casadei, P. & Lee, N. (2020). Global cities, creative industries and their representation on social media: A micro-data analysis of Twitter data on the fashion industry. Environment and Planning A: Economy and Space, 52(6), 1195-1220.
Chen, Y. (2022). Collaborative social networks: Effect of user motivation, cognition, and behavior on user participation. In Research Anthology on Usage, Identity, and Impact of Social Media on Society and Culture (pp. 439-456). IGI Global.
Chitsaz, E., Tajpour, M., Hosseini, E., Khorram, H. & Zorrieh, S., (2019). The effect of human and social capital on entrepreneurial activities: A case study of Iran and implications. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 6(3), 1393-1203.
Corbin, J., Strauss, A. L. & Strauss, A. (2015). Basics of qualitative research: sage.
Dadgar, S., Jamshidi, O., Alipour, H., Bahmani, M., Haji mir rahimi, S. D., Hosseinzadeh sahafi, H., Hafezieh, M., Alizadeh, N. & Nahavandi, R. (2022). Strategic analysis of development of entrepreneurship and start-up businesses in the field of warm-water fish. Iranian Scientific Fisheries Journal, 31(3), 39-58. (in Persian)
Dana, L. P. & Salamzadeh, A. (2021). Why do artisans and arts entrepreneurs use social media platforms? Evidence from an emerging economy. Nordic Journal of Media Management, 2(1), 23-35.
Dana, L.P., Ramadani, V., Palalic, R. & Salamzadeh, A. (2022). Artisan and Handicraft Entrepreneurs. Springer International Publishing: Cham.
Horst, S. O. & Murschetz, P. C. (2019). Strategic media entrepreneurship: Theory development and problematization. Journal of Media Management and Entrepreneurship (JMME), 1(1), 1-26.
Mirmehdi, S. M., Jafari, F. & Mardaneh, S. (2022). Investigating the impact of social media use by employees on their job performance with the mediating role of creativity. Media Management Review, 1(4), 491-507. (in Persian)
Mobarki, M., Ziyae, B., Rezvani, M. & Tajpour, M. (2021). Conceptual model of internationalization of the entrepreneurial University with an interpretive structural modeling approach. Journal of Research on Management of Teaching in Marine Sciences, 8(4), 186-209. (in Persian)
Muninger, M. I., Hammedi, W. & Mahr, D. (2019). The value of social media for innovation: A capability perspective. Journal of Business Research, 95, 116-127.
Rae, M., Holman, R. & Nethery, A. (2018). Self-represented witnessing: The use of social media by asylum seekers in Australia’s offshore immigration detention centres. Media, Culture & Society, 40(4), 479-495.
Ratten, V. & Ferreira, J. J. (2017). Future research directions for cultural entrepreneurship and regional development. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 21(3), 163-169.
Roberts, J. (2020). Libraries and arts entrepreneurship education. Journal of Arts Entrepreneurship Education, 2(1), 6.
Roshandel-Arbatani, T., Kawamorita, H., Ghanbary, S. & Ebrahimi, P. (2019). Modelling media entrepreneurship in social media: SEM and MLP-ANN Approach. AD-minister, (34), 35-57.
Sadeqi-Arani, Z. & Naderi Yeganeh, S. (2023). The role of art in promoting and teaching entrepreneurship: Analyzing the qualitative content of Iranian children's and adolescent films in the last four decades (1981-2022). Education and Management of Entrepreneurship, doi: 10.22126/eme.2023.9219.1030 (in Persian)
Sahly, A., Shao, C. & Kwon, K. H. (2019). Social media for political campaigns: An examination of Trump’s and Clinton’s frame building and its effect on audience engagement. Social Media+ Society, 5(2).
Salamzadeh, A. (2021). How artisans and arts entrepreneurs use social media platforms? Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 25(2), 1-2.
Salamzadeh, A. & Roshandel Arbatani, T. (2020). Developing a framework for understanding how media entrepreneurs act: An actor-network perspective. Contemporary Applications of Actor Network Theory, 77-98.
Salamzadeh, A., Tajpour, M. & Hosseini, E. (2020). Exploring the Impact of Social Networks on Entrepreneurial Intention. Media Studies, 15(48), 111-124. (in Persian)
Salamzadeh, A. & Tajpour, M. (2021). Identification of the challenges of media startup creation in Iran. Journal of Entrepreneurship Development, 13(4), 561-580.
Salamzadeh, A., Mortazavi, S. S. & Hadizadeh, M. (2022). Social media and digital technologies among pottery makers and in the sewing sector. In Artisan and Handicraft Entrepreneurs: Past, Present, and Future (pp. 217-238). Cham: Springer International Publishing.
Stoldt, R., Wellman, M., Ekdale, B. & Tully, M. (2019). Professionalizing and profiting: The rise of intermediaries in the social media influencer industry. Social Media+ Society, 5(1), 2056305119832587.
Thom, M. (2017). The rough journey into arts entrepreneurship: Why arts entrepreneurship education is still in its infancy in the UK and Germany. Education+ Training, 59(7/8), 720-739.
Vashishtha, S. & Susan, S. (2019). Fuzzy rule based unsupervised sentiment analysis from social media posts. Expert Systems with Applications, 138, 112834.
Woronkowicz, J., Noonan, D. & LeRoux, K. (2020). Entrepreneurship among nonprofit arts organizations: substituting between wage and flexible labor. Public Administration Review, 80(3), 473-481.
Zulghadr, H. & Ghasem Zadeh Iraqi, M. (2013). An in-depth study of modern social media technologies and their role in business. Media Management, 1(2-3), 33-40. (in Persian)