پلتفرم‌های خبری و دروازه‌بانی اخبار

سخن سردبیر

نویسنده

استاد، گروه مدیریت رسانه و ارتباطات کسب‌وکار، دانشکده مدیریت کسب‌وکار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

پلتفرم‏های خبری با توسعۀ الگوریتم‌هایی که می‌توانند محتواهای خبری را به کاربران توصیه ‌کنند، به‌عنوان واسطه‌ای تأثیرگذار در اکوسیستم خبری جهان نقش بسزایی ایفا می‌کنند. در واقع، آن‌ها مفهوم سنتی دروازه‌بانی خبر را متحول کرده‌اند و تغییری را در این بخش از صنعت رسانه به وجود آورده‌اند که در آن، دیده‌شدن یک محتوای خبری برای مخاطبان، تحت تأثیرِ این پلتفرم‏ها و الگوریتم‌های آن‌ها قرار می‌گیرد. در این زمینه، گوگل با پلتفرم گوگل نیوزِ[1] خود، بازیگر پیشروی دنیا محسوب می‌شود که اکنون به‌عنوان یک پلتفرم تجمیع کنندۀ[2] اخبار فعالیت می‌کند. در سال 2017، گوگل پُرکاربردترین پلتفرم تجمیع‌کنندۀ اخبار در دنیا بود (ایوانز، جکسون و مورفی[3]، 2023) که کلیۀ اخبار جهان را پوشش می‏داد. علی‏رغم کاهش جزئی سال‏های اخیر، در ترافیک این پلتفرم خبری، گوگل نیوز همچنان هدایت‏کنندۀ کلیدی جریان اخبار در مقیاس بین‏المللی است. بر اساس اعلام گوگل، این پلتفرم در سال 2021، هر ماه 24 میلیارد بار کاربران را به سایت‏های خبری مختلف هدایت کرده است.
با اذعان به نقش حیاتی اخبار در جامعه و تأثیرهای آن، شیوۀ ارائۀ اخبارِ در دسترس عمومِ مردم، بسیار مهم است. در این زمینه، تأثیر پلتفرم‏های تجمیع‌‌کنندۀ اخبار در سطح جهانی، مانند گوگل نیوز و الگوریتم‌های آن‌ها، در شکل‌دهی به دیده‏شدن یک پدیده (جنگ و...) برای پژوهشگران این حوزه، جای تأمل جدی دارد. در این زمینه دو نگرانی وجود دارد: اول، دستکاری محورهای اصلی خبری از طریق شخصی‏سازی‏های الگوریتمی که به‏طور بالقوه می‏تواند یک دستورکار خبری غیرواقعی تولید کند (نچوشتایی و لوئیس[4]، 2018) و دوم، پلتفرم‏های تجمیع‏کنندۀ اخبار، به دل‏خواه توصیه‌های خبری را از برخی رسانه‌ها به کاربران ارائه می‌کنند و برخی از منابع رسانه‏ای را حذف می‌کنند کالزادا و گیل[5]، 2020). این موضوع با بیانیۀ گوگل (2024) نیز هم‏خوانی دارد. گوگل خود تأکید می‏کند که قابل مشاهده‏کردن رسانه‏های خبری مختلف برای کاربران، جهت حمایت از صنعت خبر در سراسر جهان ضروری است و ما این کار را انجام می‏دهیم. اکنون با توجه به تأثیر این پلتفرم‏ها و الگوریتم‌های آن‌ها در شکل‌دهی به میزان و نوع نمایش‌ اخبار برای کاربران، بررسی الگوریتم‌های آن‌ها برای پژوهشگران صنعت رسانه و خبر بسیار بااهمیت محسوب می‌شود. نشریۀ «بررسی‏های مدیریت رسانه» نیز، از این دست پژوهش‏ها استقبال و آن‌ها را منتشر خواهد کرد.
 

Google News
News aggregator
Evans, Jackson & Murphy
Nechushtai & Lewis
Calzada & Gil

عنوان مقاله [English]

News platforms and news gatekeeping

نویسنده [English]

  • Taher Roshandel Arbatani
Media Management Department, Faculty of Management. University of Tehran
Calzada, J. & Gil, R. (2020). What do news aggregators do? Evidence from Google News in Spain and Germany. Marketing Science39(1), 134-167.
Nechushtai, E. & Lewis, S.C. (2018). What kind of news gatekeepers do we want machines to be? Filter bubbles, fragmentation, and the normative dimensions of algorithmic recommendations. Computers in Human Behavior, 90, 298-307. doi: 10.1016/j.chb.2018.07.043.
Evans, R., Jackson, D. & Murphy, J. (2023). Google News and machine gatekeepers: Algorithmic personalisation and news diversity in online news search. Digital Journalism, 11(9), 1682-1700. doi: 10.1080/21670811.2022.2055596