مختصات نقشه راه کاربست جنگ‏شناختی در رسانه‌های نوین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت رسانه، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف: جنگ‌شناختی، سلاحی‌کردن یا سلاح‌سازی از افکار عمومی، از طریق یک نهاد خارجی، به‌منظور تأثیرگذاری بر سیاست‌های عمومی و دولتی و بی‌ثبات‌کردن نهادهای عمومی است. جنگ‌شناختی مانند جنگ روانی و جنگ اطلاعاتی، به‌شدت بر فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی جدید، به‌ویژه هوش مصنوعی متکی است. این مطالعه با هدف تدوین نقشه راه جنگ‌شناختی در رسانه‌های نوین اجرا شده است و در این راستا، به چهار سؤال اساسی در زمینه اهداف، فعالیت‌های اساسی، تاکتیک‌ها و ابزارها و همچنین، زیرساخت‌های کلیدی لازم پاسخ داده می‌شود.
روش: این پژوهش از نظر فلسفی از نوع تفسیرگرایی، از نظر رویکرد از نوع استقرایی و از نظر استراتژی، مبتنی بر مرور روایتی ادبیات است. علت استفاده از مرور روایتی، غنی‌نبودن ادبیات موجود در زمینه جنگ‌شناختی در فضای سایبری بود. در مجموع، ۳۰ گزارش پژوهشی، مشتمل بر مقاله، فصل کتاب، پایان‌نامه و رساله و گزارش‌های موردی منتشر شده توسط سازمان‌ها که با جنگ‌شناختی مرتبط بود، شناسایی و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون، واکاوی شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج، اهداف مهم جنگ‌شناختی در فضای سایبری عبارت‌اند از: نفوذ، بی‌ثباتی، مشروعیت‌زدایی، تخریب سرمایه اجتماعی، اعتمادزدایی، تفرقه‌افکنی، اعتبارزدایی، از پای درآوردن حریف و دست‌کاری قوه شناخت عموم مردم و نخبگان. در سطح دوم، طرح‌ریزی عملیات‌شناختی، رصدشناختی، مهندسی‌شناختی، پویش‌شناختی، طراحی کمپین‌شناختی، تحلیل‌شناختی و تاب‌آوری، مهار و دفاع در برابر حملات‌شناختی، به‌عنوان فعالیت‌های بسیار مهم و اساسی جنگ‌شناختی مطرح شد. در سطح سوم، یعنی ابزارها و تاکتیک‌های جنگ‌شناختی، هشت مضمون احصا شد که عبارت‌اند از: فضای سایبری و رسانه‌های اجتماعی، تولید و انتشار محتوای منفی غیرواقعی، بهره‌برداری از خطاهای‌شناختی، جریان‌سازی اجتماعی، تبلیغات، عملیات روانی، تحریف داده‌ها و هجوم‌شناختی. در نهایت، سه مضمون مشتمل بر فناوری‌های جنگ‌شناختی، علوم اعصاب‌شناختی و متخصصان عملیات‌شناختی، به‌عنوان زیرساخت‌های اساسی جنگ‌شناختی شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهداف مخرب جنگ‌شناختی، می‌توان از طریق آموزش‌های بعد از پایان حمله، برای برطرف‌کردن اثر افراد تأثیرپذیر برای حفظ روان در برابر تحریکات عاطفی و اصلاح خطاهای ‌شناختی و نیز برخوردهای قانونی و امنیتی برای پیدا کردن و مجازات دست‌اندرکاران جنگ‌شناختی، جهت عبرت‌گیری عناصر بعدی دشمن در جامعه، در برابر جنگ‌های‌ شناختی مقابلۀ اثربخشی کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Coordinates of the Road Map of Cognitive War Application in Technological Media

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Jalilvand 1
  • Mahdi Nabiloo 2
1 Assistant Prof., Department of Business Management and Entrepreneurship, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 MSc. Student, Department of Media Management, Alborz Campus, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
Cognitive warfare is the art of using technological tools to alter the cognition of human targets, who are often unaware of any such attempt - as are those entrusted with countering, minimizing, or managing its consequences, whose institutional and bureaucratic reactions are too slow or inadequate. Cognitive warfare is to weaponize or weaponize public opinion, through a foreign institution, in order to influence public and government policies and destabilize public institutions. Cognitive warfare, such as psychological warfare and information warfare, relies heavily on new communication and information technologies, especially artificial intelligence. This study has been carried out with the aim of compiling a cognitive war road map in technological media, and in this regard, answers to four basic questions in the field of goals, basic activities, tactics and tools as well as the necessary key infrastructures are provided.
Research Methodology
Philosophically, this research is interpretive, inductive approach, and strategy based on narrative literature review. A narrative review is the type first-year college students often learn as a general approach. Its purpose is to identify a few studies that describe a problem of interest. Narrative reviews have no predetermined research question or specified search strategy, only a topic of interest. They are not systematic and follow no specified protocol. No standards or protocols guide the review. Although the reviewers will learn about the problem, they will not arrive at a comprehensive understanding of the state of the science related to the problem. The reason for using a narrative review was the lack of richness of existing literature in the field of war science in cyber space. In total, 30 research reports, including articles, book chapters, dissertations and treatises, and case reports published by organizations related to warfare, were identified and analyzed using thematic analysis technique.
Findings
According to the results, the important goals of cognitive warfare in the cyber space are: infiltration, instability, delegitimization, destruction of social capital, loss of trust, division, discrediting, destroying the opponent and manipulation of the public's cognition and Elite. In the second level, cognitive operation planning, cognitive monitoring, cognitive engineering, cognitive campaign planning, cognitive campaign design, cognitive analysis and resilience, containment and defense against cognitive attacks were found to be the key and fundamental activities in a cognitive war. In the third level, that is, cognitive war tools and tactics, eight themes were extracted from the literature, which are as follow: cyberspace and social media, production and dissemination of unrealistic negative content, exploitation of cognitive biases, propaganda, psychological operations, data distortion and cognitive invasion. Finally, three topics including cognitive war technologies, neuroscience and operational experts were identified as basic cognitive war infrastructures.
Discussion & Conclusion
A war that requires a weapon called media literacy for all members of the society to be able to recognize and stand against such a war of inequality. Media literacy, in the sense of an act of thinking, whose main role is to recognize the situation, criticize, analyze and understand media messages. For example, cultural differences as well as ethnic differences are phenomena that can be improved with media literacy. In some countries, due to discrimination, cultural differences and political conflicts, they are placed together with false facts and information, which are reduced by media literacy training and training people with an analytical perspective. If the masses of people know media literacy and can distinguish between false and true messages, they can defeat the enemy and thwart his plans for chaos and subversion from within. In addition, with regard to the destructive goals of war science, it is possible through training after the end of the attack, to remove the effect of impressionable people, to protect the psyche against emotional stimulation and correct cognitive errors, as well as legal encounters, in order to find and punish the perpetrators of cognitive warfare, the security forces effectively countered cognitive warfare in order to teach the next elements of the enemy in the society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive war
  • New media
  • Cyberspace
  • Road map
  • Narrative review
سلطانی، فرزاد؛ محمدی منفرد، حسن و جاودانی مقدم، مهدی (1401). بررسی کاربرد جنگ‏شناختی در حوزه‏های عملیاتی سازمان ناتو. فصلنامه محیط‌شناسی راهبردی ج.ا.ایران، 6 (4)، 153-178.
عبدخدایی، زهرا و طیوری، امیر (۱۳۹۸)، تفاوت‌های مرور روایتی و مرور نظام‌مند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 19، 166- 168.  
عراقی، عبدالله؛ بیدگلی، محمد و رجبی ده‌برزوئی، اصغر (1401). واکاوی اهداف جنگ‏شناختی دشمن و راه‏کارهای تاب‌آوری مقابله با آن با تأکید بر آموزه‏های قرآن. فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس، 8 (4)، 143-162.
محجوب، حسن؛ شکوری، سعید (1401). جنگ‌شناختی مدرن: از شناخت در رزم تا عرصه جنگ‌شناختی. مطالعات منابع انسانی، 12(2)، 156-180.
 
References
Abdekhodaie, Z. & Tiyuri, A. (2019). Letter to editor. Iranian Journal of Medical Education, 19, 166-168. (in Persian)
Backes, O. & Swab, A. (2019). The Russian threat to election integrity in the Baltic States. Harvard Kennedy School, Belfer Center for Science and International Affairs, Cambridge.
Bernal, A., Carter, C., Singh, I., Cao, K. & Madreperla, O. (2020). Cognitive warfare: An attack on truth and thought. https://www.innovationhub-act.org/sites/default/files/2021-03/Cognitive%20Warfare.pdf
Bienvenue, E., Rogers, Z. & Troath, S. (2018). Cognitive warfare. Retrieved from: https://cove.army.gov.au/article/cognitive-warfare.
Cao, K., Cao, K, Glaister, S., Pena, A., Rhee, D., Rong, W. & Rovalino, A. (2021). Countering cognitive warfare. NATO Review. https://www.nato.int/docu/review/articles/2021/05/20/ countering-cognitive-warfare-awareness-and-resilience/index.html
Cavelty, D. M. (2015). Cyber-security. In Collins, A. (ed.) Contemporary Security Studies (pp. 400-416). Oxford: Oxford University Press.
Claverie, B., Prébot, B, Buchler, N. & Du Cluzel, F. (2022). Cognitive warfare: The future of cognitive dominance, science and technology organization north Atlantic treaty organization BP 25, F-92201 Neuilly-sur-Seine Cedex, France.
Dit Avocat, A. B., Haxhixhemajli, A. & Andruch, M. (2021). New technologies, future conflicts, and arms control. Center for Security Analyses and Prevention, Prague.
Dotson, J. (2019) Chinese covert social media propaganda and disinformation related to Hong Kong. China Brief, 19(16), 1–4.
Floristella, P. A. & Chen, X. (2023). Strategic narratives of Russia’s war in Ukraine: perspectives from China. Policy Studies, 45(3–4), 573–594.
Giordano, J. (2019). Is neuroscience the future of warfare? Retrieved from: https://www.defenceiq.com/defence-technology/articles/neuroscience-and-future-warfare-1.
Hung, T. C. & Hung, T. W. (2020). How China’s cognitive warfare works. Journal of Global Security Studies, 7(4).
Iraqi, A., Bidgoli, M. & Rajabi deh borzoei, A. (2023). Analyzing the enemy's cognitive war goals and coping strategies with emphasis on the teachings of the Qur'an. Holy Defense Studies8(4), 143-162. (in Persian)
Kania, E. & Wood, P. (2021). Sharp swords of the future battlefield: The Chinese military's special forces and psychological operations. Strategic Latency Unleashed, 94, 102-115.
Kasapoglu, C. & Kirdemir, B. (2019). Artificial Intelligence and the Future of Conflict. In Valasek, T. (ed.), New Perspectives on Shared Security: NATO’s Next 70 Years (pp. 35-36). Belgium: Carnegie Europe.
Kavanagh, C. (2019). New Tech, new threats, and new governance challenges: An opportunity to craft smarter responses? Working Paper, Retrieved from: https://carnegieendowment.org/2019/08/28/new-tech-new-threats-and-new-governancechallenges-opportunity-to-craft-smarter-responses-pub-79736
Libicki, M. L. (2017). The Convergence of information warfare. Strategic Studies Quarterly, 11(1), 49-65.
Mahjob, H. & Shakori, S. (2022). Modern cognitive warfare: From the application of cognitive science and technology in the battlefield to the arena of cognitive warfare. Journal of Human Resource Management12(2), 156-180. (in Persian)
Marsili, M. (2023). Guerre à la Carte: Cyber, information, cognitive warfare and the metaverse. Applied Cybersecurity & Internet Governance, 2(1), 1-11.
NATO Science & Technology Organization (2020). Science & technology trends 2020-2040: exploring the S&T edge. Retrieved from: https://www.nato.int/nato_static_ fl2014/assets/pdf/2020/4/pdf/190422-ST_Tech_Trends_Report_2020-2040.pdf
Pocheptsov, G. (2018). Cognitive attacks in russian hybrid warfare. Information & Security: An International Journal, 41, 37-43.
Reczkowski, R. & Lis, A. (2022). Cognitive Warfare: what is our actual knowledge and how to build state resilience? Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka, (3), 51-61.
Rosner, Y. & Siman-Tov, D. (2018). Russian Intervention in the US Presidential Elections: The New threat of cognitive subversion. Retrieved from: https://www.inss.org.il/publication/ russianintervention-in-the-us-presidential-elections-the-new-threat-of-cognitive-subversion/.
Saunders, M., Lewis, P. & Thornhill, A. (2016). Research methods for business students. (7thed.). Pearson, Harlow.
Soltani, F., Mohammadi monfared, H. & Javdani, M. (2023). Investigating the application of cognitive warfare in NATO's operational field. Quarterly Journal of Environmental Studies Strategic of the Islamic Republic of Iran6(4), 153-178. (in Persian)
Valasek, T. (2019). New perspectives on shared security: NATO’s next 70 Years. Belgium: Carnegie Europe.
Waltzman, R. (2017). The weaponization of information: The need for cognitive security. Published by the RAND Corporation, Santa Monica, Calif.
Yu, M.T. & Ho, K. (2023). COVID and cognitive warfare in Taiwan. Journal of Asian African Studies, 58(2), 249-273.
Zhang, C., Song, Y., Jiang, R., Hu, J. & Xu, S. A. (2023). Cognitive electronic jamming decision-making method based on q-learning and ant colony fusion algorithm. Remote Sens.15, 3108.