طراحی الگوی برندسازی رسانه‌های اجتماعی شرکت‌های تولیدی موادغذایی ایران با استفاده از نظریه داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.

2 دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.

چکیده

هدف: برندسازی را می‌توان یک مدل ارتباطی دانست و همان‌گونه که می‌دانیم، ارتباطات همواره دوسویه است؛ به این معنا که هویت برند و تصویر و ذهنیت از برند، همگی اهمیت بسیار زیادی دارند. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی برندسازی رسانه‌های اجتماعی در شرکت‌های تولیدی موادغذایی در ایران است.
روش: این پژوهش، از نوع پژوهش‌های کیفی است که با استفاده رویکرد مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد اجرا شده است. جامعه آماری آن، کارشناسان دانشگاهی و خبرگان صنعتی بوده است. کارشناسان دانشگاه، از میان اعضای هئیت علمی با مدرک دکتری مدیریت بازرگانی و بازاریابی و خبرگان صنعتی، از بین معاونان و مدیران حوزه بازاریابی و فروش شرکت‌های تولید با حداقل ۱۰سال سابقه کار انتخاب شدند. نمونه‌گیری با استفاده از رویکرد نمونه‌گیری هدفمند انجام شد. در مجموع تعداد ۱۵ نفر به‌عنوان مشارکت‌کننده در پژوهش شرکت کردند. داده‌ها به‌روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته گردآوری شد. برای به‌دست آوردن اعتبار و روایی داده‌ها از روش بازبینی و بررسی نظر مشارکت‌کنندگان استفاده شد.
یافته‌ها: نتیجۀ این پژوهش به ارائه الگوی برندسازی رسانه‌های اجتماعی در شرکت‌های تولیدی ایران منجر شد. این الگو از ۹ مقوله اصلی (معیار) و ۲۶ شاخص تشکیل شده است. معیارهای فناوری اطلاعات، برند، بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، محصول، مشتری، فروش و درون سازمانی، نُه معیار شناسایی شده برای الگوی برندسازی رسانه‌های اجتماعی شرکت‌های تولیدی موادغذایی ایران است.
نتیجه‌گیری: در بازارهای به‌شدت رقابتی امروز، مدیران شرکت‌ها در جست‌وجوی روش‌های جدیدی هستند تا به‌کمک آن‌ها، مردم را از محصولات و بهبود برند خود آگاه کنند. یکی از این روش‌های جدید، برندسازی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی است که در این پژوهش الگوسازی شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing the Social Media Branding Model of Iranian food Manufacturing Companies Using Grounded Theory

نویسندگان [English]

  • Taghi Vahidi 1
  • Amir Ghafourian Shagerdi 2
  • Mehdi Sanei 3
1 PhD Candidate, Department of Business Management, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
2 Associate Prof., Department of Accounting, Faculty of Administrative Sciences, Imam Reza International University, Mashhad, Iran.
3 Assistant Prof., Department of Business Management, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
چکیده [English]

Objective
Today, social media marketing as one of the marketing channels has grown a lot and offers unique potential to create a strong brand. Social media marketing can be used as part of a broader marketing strategy, an established channel for marketing and communications, or as a series of small promotional events focused solely on enhancing a brand's digital presence. In the social media environment, brand experiences are mainly created through the Internet, which enables multisensory communication between consumers and brands. In particular, brands are using rich social media in their business, which is important to promote interactions and ultimately, the brand experience. Branding is a communication model and communication itself is always two-way, which means that brand identity and brand image and mentality are all of great importance. Therefore, the purpose of the current research is to design a social media branding model for food manufacturing companies in Iran.
Research Methodology
This research is a type of qualitative research that was conducted using the approach based on the Grounded Theory. In Glaser's emergent approach, interview and textual data are coded. Data coding has two stages and three steps: basic or true coding (open and selective coding) and theoretical coding. After the interview, the open coding process begins. The output of the open coding stage is basic codes. Open coding is done by coding line by line, phrase by phrase or paragraph by paragraph of the data.The statistical population included academic experts and industrial experts. University experts, including members of the academic staff with a doctorate in business and marketing management, and industrial experts, including vice presidents and managers of marketing and sales of manufacturing companies with at least 10 years of work experience, were selected using a targeted sampling approach, with a total of 15 people as participants. Participants were selected for the research. The data was collected through semi-structured interviews. In order to obtain the reliability and validity of the data, the method of reviewing and checking the opinions of the participants was used. In this research, the coding method was used to analyze the data in the qualitative part.
Findings
The result of this research was to present a social media branding model for Iranian manufacturing companies with 9 main categories (criteria), and 26 indicators. Information technology criterion, brand criterion, marketing criterion, communication criterion, advertising criterion, product criterion, customer criterion, sales criterion and internal organizational criterion are nine criteria identified for the branding model based on social media of food manufacturing companies. One of the ways to measure the validity of foundation data research is to review the two criteria of appropriateness and applicability of the results and also to comment on the empirical roots of the research. To evaluate the validity of the model, at the time of data collection and in each order of coding, theory matching was done and in each order, with access to more subjective words, the emerging indicators were matched with the data. Finally, with the research model out, the model was provided to 5 interviewees (one-third of the total number of interviewees) and they were surveyed regarding the matching of the model with their conversations. Also, the interviewees were surveyed about the appropriateness and applicability of the model, and the following changes were made:

Appropriateness: Negotiations and consensus were conducted with all five interviewees regarding the extent of matching the model with the real environment of the industry, and in the end, the names of a number of indicators were changed.
Applicability: By successively comparing the data with the backgrounds and theoretical bases of the research and surveying the interviewees in the framework of the questions in each order of the interviews, the angle of applicability was also met.

Discussion & Conclusion
In today's highly competitive markets, company managers are looking for new ways to inform people about their products and improve their brand. On the other hand, a large number of marketing managers insist on ways to reduce costs and save their marketing costs with the aim of increasing competitiveness and competitive advantage. The phenomenon of the revolution of communications and the Internet has created fundamental changes in the nature and structure of power in various societies. Today, marketers have a broad view of social media and use it as a new tool to maintain beneficial communication with customers. The marketing process based on social media increases interaction, communication and sense of attachment between customers and companies. One of these new methods of branding based on social media is modeled in this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Branding
  • Social media
  • Food manufacturing companies
آیباغی اصفهانی، سعید؛ غفوریان شاگردی، امیر؛ وحیدی، تقی و دانشمند، بهناز (1399). تأثیر استراتژی‌های رقابتی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانه‌های اجتماعی با نقش متغیر تعدیل‌کننده ویژگی‌های سازمانی، مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 8(31)، 119- 152.  
باشکوه، محمد و موحد، سید محمد رضا (1401). بازنماییِ تصاویر ذهنی مصرف‌کنندگان در انتخاب برندهای ایرانی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 5(4)، 1-24.
بنیادی نائینی، علی؛ کامفیروزی، محمد حسن و دهقان مشتانی، محمود (1393). بررسی تأثیر بازاریابی داخلی و برندسازی داخلی بر کیفیت خدمات (مطالعه موردی: یک شرکت خدماتی)، مدیریت بازاریابی، 25، 83- 99.  
بنی اسدی، علی و صالحی، کیوان (1398). مقدمه‌ای بر اصول و فرایند ساخت و رواسازی پروتکل مصاحبه. نامه آموزش عالی، 12(46)، 177- 203.  
حمزه‌یی بیدگلی، مهدی (1398). بررسی تأثیر فعالیت‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر ارزش‌گذاری برند و پاسخ مشتری (مطالعه موردی: کلیه کاربران فعال شبکه اجتماعی اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و غیره)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق. 
خلیلی، فاطمه و همتیان، نواب (1397). اینستاگرام و برندسازی (مطالعه موردی: شرکت دونات‌های دانکین)، مجله بین‌المللی پژوهش ملل، 4(37)، 33-50.
دهدشتی شاهرخ، زهره و پورحسینی، امیرحسین (1392). ارائه الگوی تأثیر استراتژی فروش و بازاریابی بر عملکرد فروش. مدیریت بازرگانی، 5(1)، 61-84.
رحمانی شمسی، جعفر؛ آسایش، فاطمه و دولتی، علی (1396). خوشه‌بندی کشورهای منطقه سند چشم‌انداز بر اساس روند سری زمانی تولید ناخالص داخلی سرانه طی سال‌های 2014-1990 با استفاده از روش ICA. برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 7(28)، 1-12.
رحیمی کلور، حسین و آذربایجانی، مرضیه (1401). ارائه مدل پارادایمی بازاریابی دیجیتال در شرکت‏های دانش بنیان. مدیریت تبلیغات و فروش، 3(2)، 77- 94.
رستگار، عباسعلی؛ ملکی مین باش رزگاه، مرتضی و قزوینی، ‏هادی (1400). فعالیت بازاریابی رسانه‏های اجتماعی و قصد مشتری با میانجی ارزش ادراک شده و رضایت مشتری. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 13(26)، 533- 560.
زارعی، قاسم و حق وردی‌زاده، ابوالفضل (1401). ارائه مدل برندسازی محصولات صنعتی ایران در بازارهای بین‌المللی با رویکرد تئوری داده‌بنیاد. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 5(4)، 199- 226.
سعیدنیا، حمیدرضا؛ قهرمانی، آمنه و ایران نژاد پاریزی، مهدی (1395). پیامد‏های تأثیر جامعه برند مبتنی بر رسانه اجتماعی بر اعتماد و وفاداری به برند. مدیریت برند، 3(2)، 65- 88.
شیرخدایی، میثم؛ عابدین، بهاره و داداش‌پور، سیما (1401). شناسایی عوامل مؤثر بر هم‌آفرینی برند در جوامع برند رسانه‌های اجتماعی. تحقیقات بازاریابی نوین، 12(4)، 69- 90.
حسین‌زاده شیرذیلی، ماریا؛ آسایش، فرزاد و قربانیان، محمدرضا (1400). بررسی تأثیر شخصی‏سازی رسانه اجتماعی بر ارزش درک شده برند و وفاداری برند با نقش میانجی تعامل برند و مصرف‌کننده (مورد مطالعه: شرکت اسنپ). مدیریت بازاریابی، 16(53)، 109-126.
عباسی مهر، نسرین (1395). شناسایی و اولویت‌بندی محصولات صنایع غذایی دارای استراتژی‏های مزیت رقابتی در توسعه صادرات جهت کمک به حل معضل بیکاری و مهاجرت کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.
گودرزی، آزاده؛ آزاد، ناصر؛ امیرشاهی، میراحمد و مشبکی اصفهانی، اصغر (1402). طراحی الگـوی رفتـاری مصـرف‌کننـدگان خـدمات فایده‌محور نسبت به آمیختگی در جوامع مجازی برند. مدیریت بازرگانی، 15(1)، 156- 184.
مروی، راحیل؛ اسماعیل‌پور، حسن و رضائیان، علی (1401). طراحی مدل اثربخشی کمپین‏های تبلیغاتی محصولات صنعت خوراکی و تنقلات. مدیریت بازرگانی، 14(1)، 149- 174.
موسوی، سید نجم‌الدین و غفوریان شاگردی، امیر (1397). تبلیغات و مدیریت برند (چاپ اول)، انتشارات دانشگاه لرستان، لرستان.
نافعی، محمد؛ اندرواژ، لیلا و سعیدنیا، حمید رضا (1399). ارائه مدل ارزش ویژه برند تحت تأثیر فعالیت‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، مدیریت کسب‌وکار، 45، 319- 334.
نوروزی، حسین؛ خدامی، سهیلا و جلالی، سیدسجاد (1402). بررسی نقش میانجی ارزش ویژه برند در تأثیر فعالیت‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر پاسخ مشتری (موردمطالعه: برند لاکچری درسا). فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، 10(2)، 47-74.
 
References
Abbasi Mehr, N. (2015). Identifying and prioritizing food industry products with competitive advantage strategies in export development to help solve the problem of unemployment and immigration in the country. Master thesis, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran. (in Persian)
Abdullah, S. S. & Siraj, S. (2016). Brand equity through customer engagement in social media: A critical review. IOSR Journal of Business and Management, 18(8), 38-46.
Aibaghi Esfahani, S., Ghafourian Shagerdi, A., Vahidi, T. & Daneshmadn, B. (2020). The Effect of Competitive Strategies on the Function of Marketers in Social Media; With Moderator Role of the Organizational Features. Business Intelligence Management Studies, 8(31), 119-152. doi: 10.22054/IMS.2020.43899.1537. (in Persian)
Alalwan, A. A., Rana, N. P., Dwivedi, Y. K. & Algharabat, R. (2017). Social media in marketing: A review and analysis of the existing literature. Telematics and Informatics, 34(7), 1177-1190.
Baniasadi, A. & Salehi, K. (2019). Introduction on the Principles and Process of Construction and Validation of the Interview Protocol. Higher Education Letter, 12(46), 177-203.
(in Persian)
Bashekouh, M. & Movahed, S. M. R. (2022). Representation of consumers' mental images in choosing Iranian brands. Journal of International Business Administration, 5(4), 1-24. doi: 10.22034/jiba.2022.50824.1864. (in Persian)
Berton, R. (2012). Marketers Who Measure the Wrong Thing Get Faulty Answers.Business Review, 85(2), 117-128.
Bonyadi Naeini, A., Kamfiroozi, M. H. & Dehghan Mashtani, M. (2014). Surveying the Effect of Internal Marketing and Internal Branding on Service Quality (Case Study: A Server Company). Journal of Marketing Management, 9(25), 83-99. (in Persian)
Can, L. & Kaya, N. (2016). Social networking sites addiction and the effect of attitude towards social network advertising. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, 486-492.
Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches, London: sage publications.
Dehdashti Shahrokh, Z. & Pourhosseini, A. H. (2013). Performance Implications of Sales & Marketing Strategy. Journal of Business Management, 5(1), 61-84. doi: 10.22059/jibm.2013.35424. (in Persian)
Devadas, U. M., Silong, A. D. & Ismail, I. A. (2011). The relevance of Glaserian and Straussian grounded theory approaches in researching human resource development. In 2011 International Conference on Financial Management and Economics (11, 348-352.
Frady, D. (2011). Millennals' personal connection with brands via social media tools. Florida, United State. MS Thesis, College of Communication and Information in partial fulfillment, the Florida State University.
Glaser, B. G. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. Sociology Press.
Glaser, B. G. (2002) Conceptualization: On theory and theorizing using grounded theory. International Journal of Qualitative Methods, 1(2), 23-38.
Glaser, B. G. (2011). Getting out of the Data: Grounded Theory Conceptualization. Sociology Press.
Glaser, B., Bailyn, L., Fernandez, W., Holton, J. A. & Levina, N. (2013). What grounded theory is…. In Academy of Management Proceedings (Vol. 1, p. 11290). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
Goodarzi, A., Azad, N., Amirshahi, M. A. & Moshabaki Esfahani, A. (2023). Developing a Behavior Model for Utilitarian Service Consumers toward Engagement in Online Brand Communities. Journal of Business Management, 15(1), 156-184. doi: 10.22059/jibm.2022.339723.4326. (in Persian)
Hafez, M. (2022). Unpacking the influence of social media marketing activities on brand equity in the banking sector in Bangladesh: A moderated mediation analysis of brand experience and perceived uniqueness. International Journal of Information Management Data Insights, 2(2), 100140.
Hamzeyi Bidgoli, M. (2018). Investigating the impact of social media marketing activities on brand valuation and customer response (case study: all active users of the social network Instagram, Twitter, Facebook, etc.), Master of Business Administration thesis (marketing orientation), Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Naragh Branch.
(in Persian)
Hoseinzade Shirzili, M., Asayesh, F. & Ghorbanian, M. R. (2021). Investigate the Effect of Social Media Personalization on Perceived Brand Value and Brand Loyalty with the Mediating Role of Brand Interaction and Consumer (Case Study: Snap Company). Jounal of Marketing Management, 16(4), 109-126. (in Persian)
Islam, J. U. & Rahman, Z. (2017). The impact of online brand community characteristics on customer engagement: An application of Stimulus-Organism-Response paradigm. Telematics and Informatics, 34(4), 96-109.
Jacobson, J., Gruzd, A. & Hernández-García, Á. (2020). Social media marketing: Who is watching the watchers? Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 1-12.
Jeng, S. P. (2017). Increasing customer purchase intention through product return policies: The pivotal impacts of retailer brand familiarity and product categories. Journal of Retailing and Consumer Services, 39, 182-189
Kelle, U. (2007). "Emergence" vs. "forcing" of empirical data? A crucial problem of" grounded theory" reconsidered. Historical Social Research/ Historische Sozialforschung. Supplement, (19), 133-156.‏
Keller, K. L. (2013). Strategic Brand Management (Building, Measuring, and Managing Brand Equity), Pearson Education Limited, USA.
Khalili, F. & Hamtian, N. (2017). Instagram and Branding (Case Study: Dunkin' Donuts Company). International Journal of Nations Research, 4(37), 33-50. (in Persian)
Khayer, S. (2018). Investigating the effect of personalization of social media on brand value considering the mediating role of perceived quality (case study: Sardavaran Domain Alborz Company), Master's Thesis of Business Administration (Marketing Orientation), Molavi Institute of Higher Education. (in Persian)
Kim, M. Y., Moon, S. & Iacobucci, D. (2019). The influence of global brand distribution on brand popularity on social media. Journal of International Marketing, 27(4), 22-38.
Koetz, C. & Tankersley, J. D. (2016). Nostalgia in online brand communities. Journal of Business Strategy, 37(3), 22-29.
Kotler, P. & Keller, K. (2012). Marketing Management, (14ed.). New Jersey.
Lacka, E., & Chong, A. (2016). Usability perspective on social media sites' adoption in the B2B context. Industrial Marketing Management, 54, 80-91.
Lai, M.Y., Khoo-Lattimore, C. & Wang, Y. (2019). Food and cuisine image in destination
branding: Toward a conceptual model. Tourism and Hospitality Research, 19(2), 238- 251.
Latiff, Z. A. & Safiee, N. A. S. (2015). New business set up for branding strategies on social media–Instagram. Procedia Computer Science, 72, 13-23.
Li, Y., Li, Y., Ma, K. & Zhou, X. (2022). Consumer online knowledge-sharing: motivations and outcome. Journal of Frontiers in Psychology, 13, 871518.\
 Malarvizhi, C. A., Al Mamun, A., Jayashree, S., Naznen, F. & Abir, T. (2022). Modelling the significance of social media marketing activities, brand equity and loyalty to predict consumers’ willingness to pay premium price for portable tech gadgets. Heliyon, 8(8), e10145.
Marvi, R., Esmailpour, H. & Rezaiean, A. (2022). Designing an Effective Model of Advertising Campaigns for (Snack) Food Products. Journal of Business Management, 14(1), 149-174. doi: 10.22059/jibm.2022.335143.4269. (in Persian)
Miller, K.W. & Mills, M.K. (2012). Contributing clarity by examining brand luxury in the
fashion market. Journal of Business Research, 65 (10), 1471-1479.
Mousavi, S. N. & Ghafourian Shagerdi, A. (2017). Advertising and brand management (1th ed.), Lorestan University Publications, Lorestan. (in Persian)
Mwangi, D. K. (2014). Influence of social media marketing on brand equity at Safaricom Limited in Kenya (Doctoral dissertation, University of Nairobi).
Nafeii, M., Andervazh, L. & Saeednia, H. (2020). Presentation of a Brand Equity Model Influenced by Social Media Marketing Activities. Journal of Business Management, 12(45), 319-334. (in Persian)
Norouzi, H., Khoddami, S. & Jalali, S. S. (2023). Investigating the mediating role of brand equity in the impact of social media marketing activities on customer response (Case study: Dorsa luxury brand). Quarterly Journal of Brand Management, 10(2), 47-74. doi: 10.22051/bmr.2022.37197.2243. (in Persian)
Osei-Frimpong, K., McLean, G., Islam, N. & Otoo, B. A. (2022). What drives me there? The interplay of socio-psychological gratification and consumer values in social media brand engagement. Journal of Business Research, 146, 288-307.‏
Öztamur, D. & Karakadılar, İ. S. (2014). Exploring the role of social media for SMEs: as a new marketing strategy tool for the firm performance perspective. Procedia-Social and behavioral sciences, 150, 511-520.
Pollák, F. & Markovič, P. (2023). Reputation Management as a part of Online Branding Infrastructure of luxury hotels on the Adriatic Coast-pre and post Covid-19 perspective. Transportation Research Procedia, 74, 1546-1553.‏
Pradhan, P. & Nigam, D. (2018). Digital marketing and SMES: An identification of research gap via archives of past research. Journal of Internet Banking and Commerce, 23(1), 1-14.
Pyper, K., Doherty, A. M., Gounaris, S. & Wilson, A. (2022). A contingency-based approach to the nexus between international strategic brand management and export performance. Journal of Business Research, 148, 472-488.‏
Rahimi koloor, H. & azarbayejani, M. (2022). Providing a paradigm model of digital marketing in knowledge-based companies. Journal of Advertising and Sales Management, 3(2), 77-94. doi: 10.52547/JABM.3.2.77. (in Persian)
Rahmani Shamsi, J., Asayesh, F. & Dolati, A. (2017). Clustering of regional countries in terms of GDP per capita time series trend over the period of 1990-2014 with ICA Technique. Regional Planning, 7(28), 1-12. (in Persian)
Ramdin, Y. & Naraidoo, T. (2020). The influence of social media marketing on customers’ choice of hotels in Mauritius. In Frontiers in Intelligent Computing: Theory and Applications (pp. 346-354). Springer, Singapore.
Rastgar, A., Maleki Minbashrazgah, M. & Ghazvini, H. (2022). The study of marketing activity in social media and customer intention affected by the mediator roles of perceived value and customer satisfaction. Journal of Business Administration Researches, 13(26), 533-560. doi: 10.22034/bar.2022.14729.3675. (in Persian)
Rennie, D. L. (1998). Person-centred counselling: An experiential approach. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446279854
Saeednia, H., Ghahremani, A. & Iran Nejad Parisie, M. (2016). The Outcomes of Social Media Based Brand Communities’ Impact on Brand Trust and Brand Loyalty. Quarterly Journal of Brand Management, 3(2), 65-88. doi: 10.22051/bmr.2017.6795.1005. (in Persian)
Sari, H., Othman, M. & Al-Ghaili, A. M. (2019). The Determinants of Customer Knowledge Sharing Behavior: A Review Study. Springer.
Se, E. J. & Park, J. W. (2018). A study on the effects of social media marketing activities on brand equity and customer response in the airline industry. Journal of Air Transport Management, 66, 36-41.
Selim, H., Eid, R., Agag, G. & Shehawy, Y. (2021). Cross-national differences in travelers’ continuance of knowledge sharing in online travel communities. Journal of Retailing and Consumer Services, 65(4), 1-17.
Shirkhodaie, M., Abedin, B. & Dadash Pour, S. (2023). Identifying Effective Factors of Brand Co-creation in the Social Media Brand Community. New Marketing Research Journal, 12(4), 69-90. doi: 10.22108/nmrj.2022.132696.2657. (in Persian)
Smith, K. T. (2019). Mobile advertising to Digital Natives: preferences on content, style, personalization, and functionality. Journal of Strategic Marketing, 27(1), 67-80.‏
Steenkamp, J. B. E. (2020). Global brand building and management in the digital age. Journal of International Marketing, 28(1), 13-27.
Strauss, A. & Corbin, J.M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications, Inc.: Thousand Oaks, CA.
Tsimonis, G. & Dimitriadis, S. (2014). Brand strategies in social media. Marketing Intelligence & Planning, 32(3), 328–344.
Vukasovič, T. (2015). Brand developing relationships through social media. Europe, 21(5).
Wang, Jianhua. (2022). Research on the impact of customer participation in virtual community on service innovation performance, the role of knowledge transfer. Journal of Frontiers in Psychology, 13, 847713.
Zarei, A., Farjoo, H. & Bagheri Garabollagh, H. (2022). How Social Media Marketing Activities (SMMAs) and brand equity affect the customer's response: does overall flow moderate it? Journal of Internet Commerce, 21(2), 160-182.
Zarei, G. & Haghverdizadeh, A. (2022). The branding model of Iranian industrial products in international markets with the approach of grounded theory. Journal of International Business Administration, 5(4), 199-226. doi: 10.22034/jiba.2022.50654.1857.
(in Persian)