شناسایی بوم مدل کسب‌وکار پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی بر اساس مدل کسب‌وکار استروالدر (مطالعه موردی: فیلیمو)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت رسانه،‌ دانشکده فرهنگ و ارتباطات، ‌دانشگاه سوره، تهران، ‌ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مدل کسب‌وکار پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی و به‏طور خاص فیلیمو، بر اساس مدل کسب‌‌وکار استروالدر است.
روش: این پژوهش از نظر ماهیت اکتشافی، از نظر سنجش روش کیفی و از نظر هدف کاربردی است. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی گلوله برفی استفاده شده است. جامعه هدف این پژوهش خبرگان رسانه‌ای، کارشناسان‌ و مدیران پلتفرم‌های نوین رسانه‌ای و صاحب‌نظران حوزه کسب‌وکار رسانه‌ای در شبکه نمایش خانگی کشور بودند که با 15 نفر از آن‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته صورت گرفت و مصاحبه‌ها تا زمان اشباع نظری ادامه یافت. روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز‌ تحلیل مضمون بوده است.
یافته‌ها: پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، تحلیل و کدگذاری باز و سپس کدگذاری محوری صورت گرفت. بدین ترتیب ارزش‌های پیشنهادی،‌ بخش‌بندی مشتریان،‌ کانال‌های توزیع،‌ روابط با مشتریان،‌ فعالیت‌های کلیدی، ‌منابع کلیدی،‌ مشارکت‌های کلیدی،‌ ساختار هزینه و جریان‌های درآمدی پلتفرم شبکه خانگی فیلیمو احصا شد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که ارزش‌های پیشنهادی فیلیمو عبارت‌اند از: محتوای مناسب، حق انتخاب محتوا، سهولت دسترسی و تجربه کاربری مناسب. دسته‌بندی مخاطبان فیلیمو، تمامی گروه‌ها از کودک تا بزرگ‏سال را دربرمی‏گیرد. کانال‌های توزیع فیلیمو در قالب تبلیغات (از تبلیغات دهان‌به‌هان تا شبکه‌های اجتماعی) است. روابط فیلیمو عبارت‌اند از: تولید محتوای متناسب با مشتری، تبلیغات، تجربه کاربری مناسب، برخورداری از پشتیبانی آپارات و بازخورگیری کمابیش ضعیف. فعالیت‌های کلیدی فیلیمو توسعه زیرساخت فنی و انسانی، تولید محتوای با کیفیت، بازاریابی و تبلیغات و پیگیری مالکیت معنوی را شامل می‌شود. منابع کلیدی فیلیمو عبارت‌اند از: مالی و انسانی، تجهیزات و زیرساخت، مخاطبان، محتوا و تبلیغات. شرکای کلیدی فیلیمو کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان، مؤسسه‏های تولیدکننده فیلم و سریال، شرکت‌های مخابراتی، اینترتی و نهادهای دیگر هستند. ساختارهای هزینه‌ای فیلیمو عبارت‌اند از: تولید و خرید محتوا، منابع انسانی، پشتیبانی و زیرساخت و بازاریابی. فیلیمو چندین جریان درآمدی همچون اشتراک، تبلیغات و اسپانسری دارد. همچنین سایر عوامل کلی مؤثر بر موفقیت فیلیمو عبارت‌اند از: شبکه قوی، هوشمندی و زمان‌شناسی، دغدغه اجتماعی و تجربه موفق قبلی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the Business Model Canvas of Streaming Media Platforms Based on Osterwalder's Business Model (Case Study: Filimo)

نویسندگان [English]

  • Mitra Afzali Farooji 1
  • Mina Noori 2
1 PhD., Department of Media Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 MSc., Department of Media Management, School of Culture and Communication, Sooreh University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
Nowadays, the increasing growth of technology and the significant impact of the media have led the global towards the use of new and interactive media. One of these media that has started to move towards progress in the world in recent years is video-on-demand services. The activity of these platforms in our country has expanded at a remarkable speed in the past years, and especially during the outbreak of the Coronavirus, it has shown that it can overtake its traditional competitors, such as television and cinema, and even foreign competitors; As the report shows that in 1400, the number of active installations of the Netflix platform by Iranian users is only 10 million users.
According to the reports received on the bandwidth consumption of VOD platforms, Alexa rank, application installation statistics and other comparable criteria, "Filimo" has the largest share with about 65% of Iran’s VOD market. The present research aims to identify the business model canvas of streaming media platforms based on the business model of Osterwalder (case study: Filimo).
One of the most complete business models that is used more than any other model in the world is Osterwalder’s business model canvas. A business model is a template for developing a model for a new business or registering an existing model used in a business. According to Osterwalder's definition, a business model is a conceptual tool that includes a set of elements and their relationship and shows the company's logic for generating revenue. OSterwalder's business model consists of nine main components, which are: value proposition, customer segments, channels, customer relationships, key resources, key activities, key partnerships, revenue streams, and cost structure.
Research Methodology
This research is exploratory in nature, qualitative in terms of measuring method, and practical in terms of purpose. In this research, a non-random snowball sampling method was used. The target community of this research included media elites, experts and managers of new media platforms and experts in the field of media business in streaming media platforms, with 15 of them semi-structured interviews were conducted and the interviews were conducted until theoretical saturation occurred. The method of data analysis in this research was thematic analysis. To ensure the validity of the research findings, the four criteria suggested by Spezial, Strobert and Carpenter (2011) were used. The four criteria include acceptability, reliability, verifiability and transferability.
Findings
The results of the research showed that the values proposed by Filimo include qualitative content, the right to choose content, ease of access and suitable user experience. Also, the results showed that the general category of Filimo's audience included children, youth and teenagers, adults and the general public. Advertising is the main distribution channel of Filmo. Filimo's distribution channels include the website, word-of-mouth advertising, billboards, SMS advertising and social networks. Another result of the research was that from the point of view of the participants in the research, the strength of Filimo's relationship with its users through the production of content tailored to the customer, extensive advertising, good communication with the customer, and even the audience's participation in content creation and organic support from the Aparat platform. is guaranteed; But the weakness of Filimo's relationship with its customers is due to the lack of a systematic feedback system. Also, the results showed that Filimo has several general key activities, including the development of technical and human infrastructure, quality content production, marketing and advertising, and the pursuit of intellectual property.
Discussion & Conclusion
Filimo's key resources include financial and human resources, equipment and infrastructure, audiences, content and advertising. Filimo's key partners include directors and producers, film and series production companies, telecommunication and internet companies and other institutions. Filimo's cost structure includes content production and purchase, human resources, support and infrastructure, and marketing. Filimo has several revenue streams including subscriptions, advertising and sponsorships. Also, other general factors affecting the success of Filimo are strong network, intelligence and timing, social concerns and previous successful experience.
The characteristics of the ecosystem in which Filimo is present include decentralization, interconnectedness, competition and cooperation, providing complementary products and regulation by the regulatory body. Other factors of Filimo stability include the basic productivity of Filimo, the ability to survive against internal or external shocks, providing a competitive advantage from various sources and the ability to change during environmental changes, the ability to create pristine corner spots, and finally, changing the attitude of the defensive mode to the active.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business model canvas
  • Filimo
  • Osterwalder’s business model
  • platform
  • Streaming media
امینیان، مقداد؛ باقری، سیدمحمد و روح الامینی، مهدی (1400). تبیین مدل روابط ساختاری میان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و رفتار مشتری درجهت ارتقای برند در صنعت لبنیات (مورد مطالعه: شرکت کاله در شبکه‌های اجتماعی). تحقیقات بازاریابی نوین، 12(1)، 119- 224.
جانسون،‌ برک و کریستنسن،‌ لری (1399). روش پژوهش در علوم تربیتی: کمی، کیفی، آمیخته (علی‌اکبر خسروی ‌بابادی، کامبیز پوشنه، محرم آقازاده، مترجمان)، تهران: آییژ.
جلیلوند خسروی، مسعود؛ مقصودی، مهرداد و صلواتیان، سیاوش (1400). شناسایی و دسته‌بندی کاربران پلتفرم‌های تماشای برخط فیلم به کمک تکنیک تحلیل شبکه اجتماعی؛ مطالعه موردی سینمامارکت.  تحقیقات بازاریابی نوین، 11(4)، 1-20.
جمشیدی، محمدجواد؛ آرمند، شیرین و کریمی، شهلا (1401). طراحی و تدوین مدل تجاری‌سازی خدمات ارائه شده توسط کسب‌وکارهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک. سیاست‌نامه علم و فناوری، 12(1)، 43- 58.
جهانی، امیرحسین (1401)، عوامل مؤثر بر پایداری مدیریت کسب‌وکار مبتنی بر نوآوری در شرکت‌های دارویی در ایران. سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری در مدیریت کسب‌وکار و اقتصاد، تهران،https://civilica.com/doc/1509557
حسن‌زاده ظروفچی، حمیرا (1398). بررسی تأثیر فرایند کسب‌وکار الکترونیکی بر ارزش تجاری (مطالعه موردی: شرکت سایپا). فصلنامه حسابداری و اقتصاد، 3(1). https://civilica.com/doc/1503225
شیرمحمدی، یزدان؛ ضرغام بروجنی، حمید و جوانی، معصومه (1398). اثر ارزش تعامل اجتماعی، ظاهری و اعتباری برندهای گردشگری در فضای مجازی و تأثیر آن بر انتخاب مقصد گردشگران اروپایی (مورد مطالعه: دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران). تحقیقات بازاریابی نوین، 9(3)، 97- 100.
صدقی، مهدی (1391). بررسی رابطه رسانه‌های نوین با مدل کسب‌وکار در سازمان صدا و سیما، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی.
صلواتیان، سیاوش؛ تقوا، محمدرضا و گودرزی، میلاد (1397). طراحی بوم مدل کسب‌و‌کار رسانه‌های اجتماعی نوپای بومی با جهت‌گیری راهبرد تمرکز پورتر. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 11(1)، 81- 100.
فرهنگی، علی اکبر؛ قراگوزلو، علیرضا؛ صلواتیان، سیاوش (1389). توجه حکمرانی جدید در اقتصاد رسانه. فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، 17 (63)، 91-114.
فناوران ایده‌پرداز صبا (1401). گزارش عملکرد شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا. دسترسی در آدرس: https://digiato.com/article/2023/04/21/filimo-report-1401
محسنی، محسن؛ فائزی رازی، فرشاد و خوشنویس، مریم (1400). طراحی مدل کسب‌وکار رسانه‌های دیجیتال مبتنی بر ایجاد برند متمایز. مدیریت بازرگانی، 13(3)، 769- 790.
محمدپور، احمد (۱3۹0). روش تحقیق کیفی، ضد روش1، منطق و طرح در روش‌شناسی کیفی، تهران: جامعه‌شناسان.
ندافی، راضیه و احمدوند، مصطفی (1396). شناسایی و اولویت‌بندی پیشران‌های توسعۀ کسب‌وکارهای نوپا (استارتاپ‌ها) با استفاده از روش‌‌شناسی کیو. توسعه کارآفرینی، 10(3)، 517- 534.
ویمر، راجر دی. و دومینیک، جوزف آر. (1384). تحقیق در رسانه‌های جمعی (کاووس سیدامامی، مترجم)، ‌تهران: مرکز تحقیقات صداوسیما.
 
References
Afuah, A. & Tucci, C. (2004). Business models: a strategic management approach, McGraw-Hill, New York.
Aminian, M., Bagheri, S.M. & Rooh AlAmini, M. (2021). Explaining the model of structural relationships between social network marketing and customer behavior in order to promote the brand in the dairy industry (case study: Kale company in social networks). Modern Marketing Research, 12(1), 119-224. (in Persian)
Budzinski, O. & Lindstädt, N. (2018). The new media economics of video-on-demand markets: Lessons for competition policy. Ilmenau Economics Discussion Papers24(116).
Farhangi, A., Gharagozlu, A. & Salavatian, S. (2009). Attention to new governance in media economy. Communication Research Quarterly, 17 (63), 91-114. (in Persian)
Hajmohammadi, A. (2018). Competitive capabilities in film distribution market: The case of Filimo, In book: Competitiveness in Emerging Markets (pp.109-120).
Hassanzadeh Zoroofchi, H. (2018). Investigating the effect of e-business process on business value (case study: Saipa Company). Accounting and Economics Quarterly, 3(1). https://civilica.com/doc/1503225 (in Persian)
Hu, X. (2011). Social media business model analysis-case Tencent, Facebook, and Myspace. Available at: http://urn.fi/URN:NBN:fi:aalto-201111181588
Jääskeläinen, A. & Yanatma, S. (2019). The future of national news agencies in Europe: Business model innovation in media-owned national news agencies. Department of Media and Communications London School of Economics and Political Science.
Jalilvand Khosravi, M., Maghsoodi, M. & Salavatian, S. (2021). Identifying and categorizing users of online movie viewing platforms using the social network analysis technique; (case study: Cinema market). Modern Marketing Research, 11(4), 1-20. (in Persian)
Jamshidi, M., Armand, Sh. & Karimi, Sh. (2022). Designing and compiling the commercialization model of services provided by businesses active in the field of e-commerce. Science and Technology Policy, 12(1), 43-58. https://civilica.com/doc/1508697 (in Persian)
Jang, M., Baek, H. & Kim, S. (2021). Movie characteristics as determinants of download-to own performance in the Korean video-on-demand market. Telecommunications Policy45(7), 102140.
Johnson, B. & Christensen, L. (2020). Research method in educational sciences: quantitative, qualitative, mixed. (Ali Akbar Khosravi Babadi, Kambiz Pushneh, Moharram Aghazadeh, Trans.). Tehran: Aizh. (in Persian)
Mohammad poor, A. (2011). Qualitative research method, anti-method 1, logic and design in qualitative methodology, Tehran: Sociologists. (in Persian)
Mohseni, M.و Faezi Razi, F. & Khoshnevis, M. (2021). Designing a digital media business model based on creating a distinctive brand. Business Management, 13(3), 769-790.
 (in Persian)
Nadafi, R. & Ahmadvand, M. (2016). Identification and prioritization of development factors of startups using q methodology. Journal of Entrepreneurship Development10(3), 517-534. doi: 10.22059/jed.2018.236443.652249. (in Persian)
Oliver, M., Budzinski, O. & Lindstädt, N. (2018). The new media economics of video-on-demand markets: Lessons for competition policy. Ilmenau Economics Discussion Papers24(116).
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Oliveira, M. A. Y. & Ferreira, J. J. P. (2017). Business Model Generation: A handbook for visionaries, game changers and challengers. African journal of business management5(7), 22-30.
Pang, J. (2021, March). E-Commerce business model innovation under the background of internet celebrity economy. In 6th International Conference on Financial Innovation and Economic Development (ICFIED 2021) (pp. 513-519). Atlantis Press.
Park, H., Kim, S., Jeong, Y. & Minshall, T. (2021). Customer entrepreneurship on digital platforms: Challenges and solutions for platform business models. Creativity and innovation management, 30 (1), 96-115.
Pateli, A.G. & Giaglis, G.M. (2003). A framework for understanding and analysing eBusiness models. 16th Bled eCommerce Conference eTransformation, Bled, Slovenia, June 9-11, pp. 330-348.
Weimar, R.D. & Dominic, J.R. (2006). Research in mass media. (Kavoos Seyedemami, Trans.). Tehran: IRIB Research Center. (in Persian)
Saba Idepardaz Technologists (2022). Performance report of Saba Idepardaz Technologists Company. https://digiato.com/article/2023/04/21/filimo-report-1401 (in Persian)
Salavatian, S., Taqwa, M.R. & Goodarzi, M. (2017). Designing the canvas of the nascent native social media business model with the orientation of Porter's focus strategy. Scientific Research Quarterly Journal of Entrepreneurship Development, 11(1), 81-100.
(in Persian)
Sanderson, A. (2014). New media business models, where content and commerce collide: Strategies and ethical considerations for success in a new media world. BS. Journalism Thesis, California Polytechnic State University, San Luis Obispo.
Saunders, M., Lewis, P. &Thornhill, A. (2009). Research methods for business students. (Fifth edition). Harlow: Pearson Education.
Savage, J. (2017). The effect of video on demand services on the cinema Industry. MSc Marketing Thesis, Letterkenny Institute of Technology.
Sedghi, M. (2011). Investigating the relationship between new media and the business model in the IRIB organization. Master's thesis, Tehran, Allameh Tabatabai University.
(in Persian)
Shirmohammadi, Y., Zargham Borojeni, H. & Javani, M. (2018). The effect of the value of social interaction, appearance and credibility of tourism brands in virtual space and its effect on the destination choice of European tourists (case study: Tehran travel service offices). Modern Marketing Research, 9(3), 97-100. (in Persian)
Speziale, H. S., Streubert, H. J. & Carpenter, D. R. (2011). Qualitative research in nursing: Advancing the humanistic imperative. Lippincott Williams & Wilkins.