مسئلۀ اخبار جعلی و تأثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، انکارناپذیر است. عصر دیجیتال در ابتدا انسانها را به این باور رساند که میتوانند تنها با یک کلیک، به دادههای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و بهتبع آن، شبکههای اجتماعی توانستند امکانات جدیدی را برای برقراری ارتباط و جمعآوری اطلاعات به انسانها عرضه کنند. اما این چشمانداز، بهسرعت دستخوش تغییراتی شد؛ چرا که با گذشت زمان، کاربران متوجه آلودهشدن هر چه بیشتر شبکههای اجتماعی به اخبار جعلی شدند. اکنون حساسیتهای کاربران شبکههای اجتماعی و دولتمردان به فراگیرشدن این پدیده بسیار زیاد شده است.
پدیدۀ اخبار جعلی و اطلاعات غلط، قدمتی طولانی دارد و گفته میشود که قدمت آن به تاریخ نوشتار بازمیگردد. بهگفتۀ بارسلی[1] (2018)، خبر جعلی جدیدترین عنوان برای فعالیت باستانی دروغ گفتن است. مهمترین دلیل این رخداد، ظهور و فراگیرشدن شبکههای اجتماعی بوده که تأثیرگذاری انواع اخبار جعلی را بیشتر و گستردهتر کرده است. ماهیت نامتمرکز، شبکهای و دادهمحور شبکههای اجتماعی، آن را تبدیل میکند به ابزار مناسبی برای گمراهسازی، انتشار اخبار نادرست، تبلیغات هدفمند و بازنشر اخبار جعلی. این موضوع باعث شده است که کشورهای مختلف، در سالهای اخیر، مقرراتی در این زمینه وضع کنند. اکنون در دنیا مجموعۀ متنوعی از مقررات برای مبارزه با اخبار جعلی و گمراهسازی کاربران در شبکههای اجتماعی بهکار برده میشود. فعالیتهای قانونی برای مقابله با افترا، مبارزه با نفرت و خشونت و ممنوعیت تبلیغات فریبنده در شبکههای اجتماعی، برخی از اینهاست.
برخی از مقررات جهانی پلتفرمها را به بهرهبردن از هوش مصنوعی، برای شناسایی و حذف محتوای نامناسب و اخبار جعلی تشویق میکنند. اکنون ابزارهای هوش مصنوعی ویژۀ شناسایی محتوا وجود دارند که میتوانند آموزش ببینند و حسابهای کاربری ربات و محتوای گمراهکننده را در لحظه شناسایی کنند؛ اما سؤال اینجاست که آیا هوش مصنوعی میتواند مشکل اخبار جعلی در شبکههای اجتماعی را حل کند؟ جوابی که برخی مالکان پلتفرمها بیان میکنند، این است که فناوری میتواند مشکلات را حل کند و هوش مصنوعی، در کنار یادگیری ماشینی و با کمک گزارش تخلف کاربران انسانی، میتواند این مشکل را تا حد زیادی حل کند. نگاه خوشبینانه به هوش مصنوعی، شاید برخورد مناسبی با پدیدۀ فراگیر اخبار جعلی و تأثیر فراگیر آن بر جوامع نباشد. گرچه شبکههای اجتماعی اعلام میکنند که با ابزارهای هوش مصنوعی، نوعی خودتنظیمی خودکارِ درون پلتفرمی برای مقابله با اخبار جعلی به راه افتاده است؛ اما باید پذیرفت که الگوریتمهای هوش مصنوعی، نمیتوانند بهتنهایی این کار را انجام دهند؛ زیرا دقت این الگوریتمها محدود است و تا حد زیادی نمیتوانند زمینههای فرهنگی، اجتماعی و زبانی مختلف را در ارزیابیهای خود دخیل کنند. برای مثال، شناسایی محتوای تروریستی و کودکآزاری، بسیار سادهتر از شناسایی و ارزیابی متون سیاسی و اخبار جعلی مرتبط با آن است.
میتوان ادعا کرد که اکنون، ابزارهای هوش مصنوعی نمیتوانند بهتنهایی ابزار تنظیمگری حوزۀ اخبار جعلی در شبکههای اجتماعی باشند و چارهای جز کمکگرفتن از نیروی انسانی آموزشدیده نیست. حتماً، بهمرور زمان، الگوریتمهای شناسایی اخبار جعلی دقیقتر میشوند؛ اما همچنان به همراهی انسانها نیازمندند تا بهدرستی موارد را تشخیص دهند و شناسایی کنند. اکنون مسئلۀ اصلی بر سر تنظیم این حوزه، انتخابهای پیچیده و سخت برای سیاستگذار میان قوانین و مقررات مختلف، تعارضهای بخش خصوصی و دولتی و برقراری تعادل میان مقررات است. بهطور مثال، بحث درآمد از تبلیغات که به همراه این اخبار جعلی منتشر میشود، از پیچیدگیهای مالی و اقتصادی این حوزه از تنظیمگری محسوب میشود. امید که به نفع کاربر و آگاهی و اعتماد عمومی، شاهد کاهش هرچه بیشتر اخبار جعلی در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی باشیم.
[1]. Barsley
عنوان مقاله [English]
The challenge of fake news and social networks
نویسنده [English]
Taher Roshandel Arbatani
Media Management Department, Faculty of Management. University of Tehran