راه‌کارهای نهادینه‌سازی سیاست‌های بالادستی در عناصر زنجیره ارزش تولید محتوا در بخش خبر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی راه‏کارهای نهادینه‏سازی سیاست‏های بالادستی در عناصر زنجیره ارزش تولید محتوا در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر خبر صداوسیما بوده است.
روش: این پژوهش به‏لحاظ هدف، بنیادی و از حیث ماهیت داده‏های استفاده‌شده کیفی است. گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای این پژوهش، به‏صورت اسنادی و نیز مطالعات میدانی مبتنی بر مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان حوزه خبر صداوسیما بوده است.
یافته‌ها: یافته‏های پژوهش مشتمل بر ۱۶ تم اصلی کاربردی و سازنده بود که در سه دسته ‏راه‏کار‏ها، موانع و عوامل پیش‌برنده نهادینه‏سازی سیاست‏های بالادستی در عناصر زنجیره ارزش خبر صداوسیما معرفی شد. مبتنی بر یافته‏های پژوهش، در صورتی سازمان صداوسیما می‌تواند در مرحله اجرایی‏شدن سیاست‏های بالادستی در میان عناصر زنجیره ارزش خبر موفق عمل کند که در وهلۀ نخست، سیاست‏گذاران آن با حوزه برنامه‏سازی در خبر، عملیات خبر و همچنین، دانش سیاست‏گذاری آشنا باشند. در وهله دوم، این سیاست‏ها به‏خوبی به عناصر زنجیره ارزش خبر انتقال داده شود و با پیوست‏‏های چگونگی اجرای سیاست‏ها، عناصر زنجیره ارزش خبر را به‌طور کامل در خصوص سیاست توجیه کند.
نتیجه‌گیری: در این راستا اگر در اجرای سیاست‏ها، به سردبیر و خبرنگار که دو عنصر مهم زنجیره ارزش خبر هستند و بیشترین تأثیر را روی خبر دارند، توجه بیشتری شود، نتیجه اجرای سیاست‏ها به‏خوبی روی خروجی خبر مشاهده خواهد شد. نکته مهم این است که در قسمت ارزیابی اجرای سیاست‏ها، فقط به جنبه‏های کمّی و کیفی تحقق سیاست توجه می‏شود، در صورتی که لازم است جنبه اثربخشی در مخاطب نیز در کانون توجه قرار ‏گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Approaches of Institutionalizing the Upstream Policy in the Elements of the Value Chain of Content Production in the news section of the IRIB

نویسندگان [English]

  • Reza Kargar 1
  • Mehrdad Bazrpash 2
1 MA, Department of Media Management, Faculty of Communication and Media, Islamic Republic of Iran Broadcasting University (IRIBU), Tehran, Iran.
2 Assistant Prof., Department of Media Management, Faculty of Communication and Media, Islamic Republic of Iran Broadcasting University (IRIBU), Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
The present research aimed to identify the strategies of institutionalization of upstream policies in the elements of the value chain of content production in the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB), with an emphasis on IRIB news. The main question of this research is how to implement upstream policies among the elements of the value chain of content production in IRIB, emphasizing the news of IRIB. Considering that one of the important ways to implement policies is their institutionalization, to answer the main question of this research, solutions have been followed to institutionalize upstream policies among the elements of the content production value chain in IRIB. In response to the sub-questions, the researcher has tried to identify and present the barriers to the institutionalization of policies and the driving factors of upstream policies among the elements of the content production value chain in IRIB. The results of this research depend on the application of the concept of value chain analysis. By dividing the organization's activities into main and supporting activities, the value chain analysis seeks to identify the activities that have the greatest effect on the organization's output and product. When the activities and people who perform these activities are properly known, more investment can be made in these activities and people to realize the policies.
Research Methodology
Since the researcher is looking for ways to institutionalize upstream policy in the value chain of IRIB news elements, he has conducted several exploratory interviews with IRIB news experts to identify the scope of IRIB news. By analyzing the content of these interviews, the conceptual model of IRIB's news value chain, based on Porter's value chain model, has been obtained. This research is fundamental in terms of its purpose and qualitative research in terms of the nature of the data used; The collection of library information for this research was in the form of documents and field studies based on semi-structured interviews with IRIB news experts. The data collected from the previous stage has been processed by theme analysis and the research findings include solutions for the institutionalization of upstream policies, as well as the driving factors and barriers to the institutionalization of these policies.
Findings
The findings of the research include 16 practical and constructive main themes that can help to institutionalize upstream policies in the elements of the news value chain of IRIB organization. These 16 themes are in three categories 1. Solutions, 2. Obstacles and 3. The driving factors of the institutionalization of upstream policies are introduced in the elements of the IRIB news value chain. Among the obstacles that hamper IRIB from institutionalizing upstream policies in the elements of the news value chain, we can mention the inappropriate exposure of IRIB managers to upstream politics, the lack of an institutionalization mechanism in IRIB news, and the inappropriate formulation of upstream policies. Also, one of the driving factors of institutionalization is the connection of the elements of the news value chain with appropriate applied research, special attention to the reporter and editor as the most important elements of the news value chain, and attention to the job issues of the elements of the news value chain.
Discussion & Conclusion
Based on the findings of this research, if IRIB wants to be successful in implementing upstream policies, policymakers must be familiar with the field of news programming, news operations, and policy-making knowledge. It is in this case that the formulated policy becomes closer to the IRIB news space and its realization becomes achievable. After the formulation of the policy, the appendices related to the implementation of the policy should be written clearly and with an explanation of the details of the policy in the implementation phase. In this regard, if more attention is paid to two important elements of the news value chain, i.e. editor and reporter, who have the greatest impact on the news, the result of the policy implementation will be well seen in the news output. Also, in the policy implementation evaluation part, attention is paid only to the quantitative and qualitative aspects of policy implementation, which is one of the important things to measure the level of implementation of upstream policies in the elements of the news value chain, to check the news output. The addition of effectiveness measurement in the evaluations of the news output, causes the message to be transmitted by the elements of the news value chain to the audience in accordance with the upstream policies. In this way, managers can better understand the level of understanding of the value chain elements from the upstream policy and can plan for it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content production
  • Institutionalization
  • Media policy making
  • The value chain at IRIB
  • Value chain
اسماعیل‏نژاد، معصومه (۱۳۹۷). تحلیل گفتمان انتقادی سیاست‏های ارتباطی رسانه‏ها در انتخابات سال ۹۶. رساله دکتری، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
پاکزاد، احمد و خواجه نائینی، علی (۱۳۹۶). ارزیابی سیاست‏گذاری رسانه‏ای در سازمان صداوسیما: مطالعه موردی سند چشم‏انداز افق رسانه. فصلنامه راهبرد. ۲۶ (۸۴)، ۱۹۶-۱۷۵.
خان‏محمدی، هادی؛ اصلی‏پور، حسین؛ خان‏محمدی، مجید و شمس، لیلا (۱۳۹۷). طراحی الگوی نهادینه‏سازی ارزش‏ها مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری. فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی، ۱۵(۴۶)، ۳۴-۹.
دهخدا، علی اکبر (۱۳۵۹). لغت‏نامه دهخدا، جلد چهارم. تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.
روشندل اربطانی، طاهر؛ پورعزت، علی اصغر؛ عقیلی، سیدوحید و لبافی، سمیه (۱۳۹۴). طراحی و تبیین مدل سیاست‏گذاری خبری بر اساس مؤلفه‏های بنیادین در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه پژوهش‏های مدیریت عمومی، ۸ (۲۸)، ۱۰۹-۱۳۷.
روشندل ‏اربطانی، طاهر (۱۳۹۵). سیاست‏گذاری رسانه‏ای. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
روشندل ‏اربطانی، طاهر؛ رضی، حسین و لبافی، سمیه (۱۳۹۱). بررسی آسیب‏شناسانه فرایندسیاست‏گذاری در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران. مدیریت دولتی، ۴ (۱۰)، ۱۰۰-۷۹.
شرف‏الدین، سیدحسین و نوروزی اقبالی، محمدجواد (۱۳۹۵). راه‏کارهای نهادینه‏شدن تقوا در رفتار کاربران ایرانی شبکه‏های اجتماعی اینترنتی. فصلنامه دین و سیاست فرهنگی، ۳ (۶)، ۱۳۵-۱۱۱.
صلواتیان، سیاوش و صبوحی، میثم (۱۳۹۶). زنجیره ارزش در سازمان‏های رسانه‏ای؛ مطالعه موردی صنعت فیلم‏ سازی و شبکه‏های تلویزیونی. فصلنامه مدیریت رسانه، ۵ (۳۳)، ۸۰-۵۵.
فرهنگی، علی‏اکبر و خواجه‏ئیان، داتیس (۱۳۹۴). مدیریت رسانه: رویکرد مدیریت زنجیره ارزش. تهران: انتشارات دانشگاه صداوسیما.
قلی‏پور، آرین (۱۳۹۳). جامعه‏شناسی سازمان‏ها. تهران: انتشارات سمت.
لبافی‏، سمیه (۱۳۹۰). آسیب‏شناسی فرایند سیاست‏گذاری در صدا و سیمای جمهوی اسلامی ایران با هدف ارائه الگوی مطلوب. پایان‏نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
لشکر بلوکی، مجتبی (۱۳۹۵). جاری‌سازی استراتژی. تهران: انتشارات آریانا قلم.
لطفی‏نژاد، مونا (۱۳۹۶). طراحی الگوی سیاست‏گذاری اثربخش در تولید برنامه‌های اجتماعی تلویزیونی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه سوره.
معتمدنژاد، کاظم (۱۳۸۳). یونسکو و سیاست‏گذاری ملی ارتباطات در کشورهای در حال توسعه. فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی (رسانه)، ۱۵ (۲)، ۳۸-۵.
یزدان‏پناه، احمدعلی و مفاخر، زهرا (۱۳۹۵). عارضه‌یابی و ارائه مدل مفهومی زنجیره تولید فیلم‏های تلویزیونی با استفاده از مدل مرجع ارزش. پژوهش‏نامه مدیریت اجرایی، ۸ (۱۵)،۱۶۰-۱۳۷.
 
References
Casado, R.B. & Cacciatore, S. (2008). Increasing returns to adoption: A multilevel approach. (No. hal-00515855).
Da Silva, C. & De Souza, F. (2007). Guidelines for rapid appraisals of agrifood chain performance in developing countries. Rome: Food and Agriculture Organization (FAO).
Dehkhoda, Ali Akbar (1980). Dehkhoda dictionary, the fourth volume. Tehran: University of Tehran Publishing Institute. (in Persian)
Farhangi, Ali Akbar & Khajeheyan, Datis (2014). Media Management: A Value Chain Management Approach. Tehran: IRIB University Publications. (in Persian)
Freedman, D. (2008). The politics of media policy. Cambridge, UK. Polity press.
Galunic, Ch. & Hermreck, I. (2012). Building Trust to Combat the Spread of Misinformation about Corporations. Harvard business Review: https://hbr.org/sponsored/2022/04/ building-trust-to-combat-the-spread-of-misinformation-about-corporations
Huntington, S.P. (1969). Political order in changing societies. New Haven, Yale University Press.
Ismail Nejad, Masoumeh (2018). Critical discourse analysis of media communication policies in the 2017 elections. Doctoral dissertation, Tehran, Islamic Azad University, Research Sciences Unit. (in Persian)
Khan Mohammadi, Hadi; Aslipour, Hossein; Khan Mohammadi, Majid & Shams, Leila (2018). Designing a model of institutionalization of values ​​based on the statements of the Supreme Leader. Islamic Insight and Education Quarterly, 15(46), 9-34. (in Persian)
Labafi, Somayeh (2011). Pathology of the policymaking process in IRIB with the aim of providing the ideal model. Master's thesis, University of Tehran. (in Persian)
Lashkar Blouki, Mojtabi (2016). Current strategy. Tehran: Ariana Qalam Publications.
(in Persian)
Ling, Ch. & Naughton, B. (2016). An institutionalized policy-making mechanism: China’s return to technoindustrial policy. Research Policy, 45(10), 2138-2152.
Lotfi Nejad, Mona (2017). Designing an effective policy model in the production of television social programs. Master's thesis, Tehran, Soore University. (in Persian)
Motamednjad, Kazem (2004). UNESCO and national communication policy in developing countries. Mass Communication Media Quarterly, 15 (2), 5-38. (in Persian)
Nang’ole, E.; Mithofer, D. & Franzel, S. (2011). Review of guidelines and manuals for value chain analysis for agricultural and forest products. World Agroforestry Centre.
Pakzad, Ahmed & Khawjeh Naini, Ali (2017). Evaluation of media policy in IRIB: A case study of the media horizon vision document. Rahbord Quarterly, 26 (84), 175-196. (in Persian)
Porter, M. E. (1985). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. The Free Press, New York.
Prario, B. (2007). Mobile television in Italy: Value chains and business models of telecommunications operators. Journal of Media Business Studies, 4, 1–19.
Qolipour, Arian (2014). Sociology of organizations. Tehran: Samt Publications. (in Persian)
Roshandel Arbatani, Taher (2016). Media policy. Tehran: Tehran University Publications.
(in Persian)
Roshandel Arbatani, Taher; Pourezat, Ali Asghar; Aghili, Seyyedvahid and Labafi, Somayeh (2015). Designing and explaining the news policy model based on the fundamental components in IRIB. Public Management Research Quarterly, 8 (28), 109-137.
(in Persian)

Roshandel Arbatani, Tahir; Razi, Hossein & Labafi, Somayeh (2012). Pathological Study of the Policy Making Process in the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB). Journal of Public Administration, 4 (10), 79-100. (in Persian)

Salavatian, Siavash & Sabohi, Maysam (2017). value chain in media organizations; A case study of the filmmaking industry and television channels. Media Management Quarterly, 5 (33), 55-80. (in Persian)
Santoro, M.D. & GopalaKrishna, S. (2000). The institutionalization of knowledge transfer activities within industry university collaborative ventures. Journal of engineering and technology management, 17(3-4), 299-315.
Scott, R. (2001). Institutions and organization (2nd Eds.). Sage publication.
Seiko, Y. (2013). Japanese mediascape: Intellectual property and the value chain. Frontiers of Legal Research, 1(1), 166-183.
Sharafoddin, Seyyed Hossein & Nowrozi Eqbali, Mohammad Javad (2016). Solutions for institutionalizing piety in the behavior of Iranian users of Internet social networks. Religion and Cultural Policy Quarterly, 3 (6), 111-135. (in Persian)
Song, Ch.U. & Park, M.Y. (2015). The analysis of the media convergence ecosystem value chain based on broadcast and communications media convergence technology. International Journal of Multimedia and Ubiquitous Engineering, 10(2), 269-286. 10.14257/ijmue.2015.10.2.25.
Wirtz, B.W. (2001). Reconfiguration of value chains in converging media and communications markets. Long Range Planning, 34, 489-506.
Yazdanpanah, Ahmad Ali & Mafakher, Zahra (2016). Diagnosing complications and presenting a conceptual model of the production chain of television movies using the value reference model. Executive management research paper, 8 (15), 160-137. (in Persian)